Návštěvník píše:
Díky za vyčerpávající informace.Podle toho co píšou na tom fóru tak je to jak si psal prvně, čím silnější tím lepší.
Na tom fóru to sice píšou, ale je to nesmysl! Jednoduše proto, že horlivý zastánce "co největší baterky", když uvádí všemožné příklady na podporu svých tvrzení, zcela ignoruje následující faktory:
- proces samovybíjení;
- rozdílný vnitřní odpor aku a z toho vyplývající rozdílnou proudovou/ampérovou zátěž dobíjecí soustavy;
- bilanci dobíjení vzhledem k jízdním režimům - v tom smyslu, že jen dobře dobitý akumulátor podává náležitý startovací výkon a zároveň má předpoklady déle vydržet.
Prostě vzhledem ke zbytkovému výkonu na dobíjení aku (a to není totéž, co max. ampéráž alternátoru uvedená na jeho štítku) dobíjecí soustavy existuje určité optimum velikosti akumulátoru od-do. Pokud zvolíš příliš velký akumulátor, pak se při určitých režimech jízdy můžeš dostávat do situace, kdy ho nikdy řádně nedobiješ, což se na něm samozřejmě podepíše. Kromě toho riskuješ permanentní přetěžování dobíjecí soustavy, jelikož velký akumulátor je schopen sežrat všechno, co je ona schopna dodat.
Názorné příklady:
- Namísto aku o kapacitě 60 Ah a neznámém startovacím proudu jsem použil rozměrově největší možný (aby se vešel) akumulátor o kapacitě 80 Ah a v dané třídě extrémním starovacím proudu 720 A, tj. s velmi malým vnitřním odporem. Alternátor mám 90 A a provozní napětí 13,8 V. Po svou letech jsem ho byl nucen vyměnit, jelikož začal projevovat "slabost". Použil jsem ho však (původně spíše jako dočasnou náhradu) do jiného (podstatně staršího) vozu v rodině shodou okolností rovněž s alternátorem 90 A, ale s provozním napětím 14,3 V. A hle, ten akumulátor už slouží 6 let a bez problémů. A proč? Ten starší vůz nemá ani zdaleka tolik žravé elektroniky, pracuje s vyšším napětím a hlavně je provozován v jiném režimu.
- Do auta provozovaného jednou za týden na krátkou vzdálenost jsem namísto aku 55 Ah namontoval 74 Ah a od té doby se nestalo, že by po delším odstavení nešlo nastartovat. Jenže tam je alternátor 110 A...
Prostě existuje určité optimum, které se někdy obtížně odhaduje. Proto je dobré se +- držet toho, co z hlediska kapacity zvolil výrobce vozu, event. si dopřát aku s mírně vyšší kapacitou či naopak s vyšším startovacím proudem, raději však ne obojí současně.