mitsubishi.megaherz.cz
https://mitsubishi.megaherz.cz/

Funkce klapy
https://mitsubishi.megaherz.cz/viewtopic.php?f=1&t=440
Stránka 1 z 2

Autor:  Mirek [ 12 duben 2007 11:35 ]
Předmět příspěvku:  Funkce klapy

Jelikož dlouho nikdo nic nepíše, tak bych otevřel téma velice často diskutované na všech forech. Jedná se o problémy, které má za následek v hodně případech klapka otevírající přívod vzduchu do motoru a její součásti. Vím že se na toto téma již hodně psalo, ale určitě je stále nad čím uvažovat a snad už není nikdo, koho tento dílec nějak nepotrápil. Jedná se na první pohled o velice jednoduchou jednotku, ale její dobré nastavení má velký vliv na chod motoru v celém režimu otáček. Uvažoval jsem, jak by šlo dobrou funkci této jednotky zkontrolovat. Vím, že jsou již popsané metody nastavení u Galantu. Domnívám se, že ve výrobě je táto jednotka nastavena před montáži do motoru, protože seřizovací šroubky jsou zakáple barvou a např. v mém GDI motoru je klapa špatně přístupná na nějakou manipulaci. Má představa, jak to asi nastavujou. Šroub seřízení škrtící klapy určitě nenastavuje jen pozici nuly potenciometru, ale prvotní nastavení musí hlídat pozici klapy tak, aby klapa pomoci pružiny netlačila na hliníkové poudro. Klapa a těleso nejsou ze stejného materiálu, takže po schladnutí motoru by se klapa trochu zakousla do hliníku a při studeném motoru a sešlápnutí plynu by se vlastně vytrhla. Tudíž si myslím,že pomocí šroubu se klapa mírně uvolní ( na stanovený rozměr výrobcem) a až potom se nastaví nulová hodnota potenciometru natáčením tělesa potenciometru a zajistí šroubama, včetně zakápnutí barvou . Měřením podtlaku vzduchu na výstupní straně klapy( nebo porovnáním rozdílu tlaku před aza klapkou) se dá nastavit základní nastavení volnoběžných otáček( základní množství procházejícího vzduchu při zavřené klapce). Čili vzduch procházející na výstupní straně jednotky bude součtem vzuchu procházejícího netěsností klapy, netěsností hřídelky od klapy a prostorem kolem nastaveného seřizovacího šroubu (Biss). Myslím si, že tady je ten hlavní problém zanesení klapy, kterou každý pracně čistí,( klapa se zanese po celém jejím obvodu a tím se vlastně sníží předem nastavené základní nastavení vzduchu.( výše psaný součet vzduchu). Až nyní by se vložil krokový motor,( samozřejmě musel být jeho obvod doposud zaslepen. Tady nevím jestli by se mělo předem něco nastavit i když jsem už ho měl taky rozebraný, ale nad jeho činnosti jsem tehdy moc nebádal. Možná jeho funkci, jak vlastně pracuje někdo popíše. Důležité je vědět jestli se přesouvá skokově, nebo se na něm mění napětí ve velmi krátkých cyklech a to ho udržuje na nějaké pozici, nebo co ho drží zrovna v požadované místě, jak si to žádá řídíci jednotka.( samozřejmě, že to kde se zrovna nachází je požadavek řid. jednotky a ta ho takto nastaví na základě vyhodnocení činnosti čidel nutných pro správnou činnost motoru. Pokud v tom máte někdo opravdu jasno, tak mi to všechno třeba vyvraťte, je to jen můj náhled na věc – rád se něčemu přiučím.

Autor:  Mitsi [ 12 duben 2007 11:48 ]
Předmět příspěvku: 

Mám v tom naprosto jasno :lol: : u GDI motorů je vše kolem klapky NAŠTĚSTÍ natolik blbě přístupné, že se v tom nikdo nehrabe (alespoň jsem se až dosud s nekompetentním zásahem, tak běžným u MPI motorů, nesetkal), tudíž to obvykle chodí, jak má.

Motory GDI navíc v podstatě nejsou citlivé na odpojení aku a následné "spadnutí" volnoběhu v důsledku špinavé klapky či - lépe řečeno - ve většině případů si "alespoň nějaký" volnoběh poměrně rychle zase najdou.

Autor:  Begy [ 12 duben 2007 11:50 ]
Předmět příspěvku: 

taky jsem nad tím dumal, jak se to nastavuje v seriový výrobě. Je to poměrně piplačka.
Žeby stál u každýho auta maník, ohřál motor a nasatvoval volnoběh?? to se mě fakt nezdá :lol:

Autor:  Mitsi [ 12 duben 2007 12:00 ]
Předmět příspěvku: 

To tedy opravdu stěží. "Náš" problém (na rozdíl od fabriky) ovšem spočívá navíc i v tom, že my už musíme při nastavování zohlednit nějakou (bohužel často silně rozdílnou) míru opotřebení...

Autor:  Begy [ 12 duben 2007 12:04 ]
Předmět příspěvku: 

jenže to by zanmenalo nastavit klapku s chirurgickou přesností.

Autor:  Mitsi [ 12 duben 2007 12:11 ]
Předmět příspěvku: 

Ale samozřejmě! Vždyť o fungování/nefungování "elektronického" volnoběhu podle mých zkušeností může rozhodovat i méně než 1/8 (tj. "osminka") otáčky kteréhokoli ze šroubků.

Autor:  Begy [ 12 duben 2007 12:26 ]
Předmět příspěvku: 

právě proto mě to nedává smysl, je to celkem citlivý než aby to šlo sekat jeden za druhým

Autor:  Mirek [ 12 duben 2007 12:38 ]
Předmět příspěvku: 

Začnu jinak. Při startu studeného motoru ví říd. jednotka od čidla kapaliny, že je studená voda- tak to vyřeší přidáním délky vstřiku. Lambda to hned vyhodnotí, jako špatnou směs. Řídící jednotka otevře krokový motor natolik, aby se dosáhlo správného poměru palivo-vzduch. Lambda bude potichu a řídící jednotka bude držet tento stav( čili zvýšené otáčky) až do okamžiku, kdy dostane od čidla teploty údaj, že teplota stoupla, krok. Motor se přivře a ubere se taky palivo. To je podle mne stav, kdy jenom nastartujeme a necháme motor běžet až by se zahřál. Asi se dá zjistit na diagnostice v jaké pozici ten krokový motorek zrovna je. Mně spíš zajímá, co se stane když přidám vzduch pomocí šroubu volnoběžných otáček. Skočí krokový motor na stejnou pozici jako před tím, nebo tu chybu dorovná přivřením krokového motorku. Asi se tento stav nebude líbit lambdě.

Autor:  Begy [ 12 duben 2007 12:43 ]
Předmět příspěvku: 

no u galošů je studený motor řešen bimetalem ovládaný obtok vzduchu kolem klapky. Tam ISC nezasahuje

Autor:  Mitsi [ 12 duben 2007 12:52 ]
Předmět příspěvku: 

Mirek píše:
Začnu jinak. Při startu studeného motoru ví říd. jednotka od čidla kapaliny, že je studená voda- tak to vyřeší přidáním délky vstřiku. Lambda to hned vyhodnotí, jako špatnou směs. Řídící jednotka otevře krokový motor natolik, aby se dosáhlo správného poměru palivo-vzduch. Lambda bude potichu a řídící jednotka bude držet tento stav( čili zvýšené otáčky) až do okamžiku, kdy dostane od čidla teploty údaj, že teplota stoupla, krok. Motor se přivře a ubere se taky palivo. To je podle mne stav, kdy jenom nastartujeme a necháme motor běžet až by se zahřál. Asi se dá zjistit na diagnostice v jaké pozici ten krokový motorek zrovna je. Mně spíš zajímá, co se stane když přidám vzduch pomocí šroubu volnoběžných otáček. Skočí krokový motor na stejnou pozici jako před tím, nebo tu chybu dorovná přivřením krokového motorku. Asi se tento stav nebude líbit lambdě.


Ale u GDI je to ještě mnohem složitější, přinejmenším proto, že ŘJ, resp. motor, pracují jak ve stechiometrickém, tak v chudém, ale dokonce velmi často (a to nejen za studena!) i v bohatém (z hlediska složení směsi) režimu!

Autor:  Begy [ 12 duben 2007 13:07 ]
Předmět příspěvku: 

navíc studsená lambda nefunguje, musí se ohřát! Proto se taky dnes montují jen vyhřívané sondy

Autor:  Mitsi [ 12 duben 2007 13:10 ]
Předmět příspěvku: 

Abych to ještě zkomplikoval: GDI má dvě lambdy (jednu před a druhou za katem), obě vyhřívané, a novější modely k tomu ještě i plně "elektronický" plyn.

Autor:  Begy [ 12 duben 2007 13:17 ]
Předmět příspěvku: 

takže na pedálu plynu je jen poťák?
hmm takhle jsem si kdysi představoval stříkačku, že je motor prakticky zavěšen v "časoprostoru" :)

Autor:  Mirek [ 12 duben 2007 13:24 ]
Předmět příspěvku: 

Díval jsem se na studený start jiných aut a opravdu do toho po startu lambda nekecá. Všechno to přidané palivo i otevření krok. motorku řeší ř. jednotka na základě polohy klapky v nule a teplotě vody. Až nad 80 stupňu teploty vody se systém ustálí na normálni volnoběh. Na ose klapky je opravdu jen potenciometr, který svým odporem ukazuje, jak hodně je klapa otevřená.

Autor:  Mitsi [ 12 duben 2007 13:41 ]
Předmět příspěvku: 

Begy píše:
takže na pedálu plynu je jen poťák?
hmm takhle jsem si kdysi představoval stříkačku, že je motor prakticky zavěšen v "časoprostoru" :)


No, není to tak jednoduché: U mého 2,4 GDI vede do prostoru nad pravým podběhem "plynové" lanko a tam je na masivním držáku opravdu obrovský "bazmek" se snímači a štekry po obou stranách!

Stránka 1 z 2 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/