mitsubishi.megaherz.cz

Diskuzní fórum nejen o vozech Mitsubishi
Právě je 01 květen 2024 14:00

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 27 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: vice-oktanove palivo
PříspěvekNapsal: 27 říjen 2008 20:42 
Offline

Registrován: 27 prosinec 2005 15:34
Příspěvky: 270
Bydliště: Tropau
aha, jo, tak pro pistove stroje to bude samozrejme jine, oktanove cislo ma pomer s kompresnim pomerem, takze je tedy treba zjistit KP u letadel...

Jinak Oktanove cislo:

Oktanové číslo je jedna ze základních charakteristik paliv do spalovacích motorů, vyjadřuje odolnost paliva proti samozápalu (projevuje se jako tzv. „klepání“) při kompresi ve válci spalovacího motoru. Je součástí označení paliva, uvádí se např. na stojanech benzínových pump apod.


Oktanové číslo paliva vyjadřuje procentuální obsah izo-oktanu ve směsi izo-oktanu (přesněji 2,2,4-trimethylpentanu) s n-heptanem, která je proti samozápalu stejně odolná jako zkoumané palivo (čistý n-heptan má definicí určeno oktanové číslo 0, čistý izo-oktan má určeno oktanové číslo 100). Oktanové číslo však může mít i hodnotu vyšší než 100, což vyjadřuje fakt, že dané palivo je ještě odolnější proti samozápalu než čistý izo-oktan.
Například oktanové číslo 95 znamená, že palivo je stejně odolné proti samozápalu jako směs, skládající se z 95 % oktanu a 5 % heptanu.


Oktanová čísla některých paliv
--------------------------------
Automobilový benzín: 87–98, dnes obvykle nejméně 95 (v Evropě) nebo 87 (v USA) V Americe ale udávají oktanové číslo jako aritmetický průměr okt. čísel získaných výzkumnou a motorovou metodou.
Letecký benzín: cca 87–107
Závodní benzín: cca 95–130
Benzín používaný ve Formuli 1: 95–102 (stanoveno pravidly)
LPG: cca 110

_________________
EVO/STI - kdo jednou zkusi, pak uz musi...


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: vice-oktanove palivo
PříspěvekNapsal: 27 říjen 2008 20:46 
Offline

Registrován: 27 prosinec 2005 15:34
Příspěvky: 270
Bydliště: Tropau
Jeste cetanove cislo pro diesel:

Cetanové číslo
--------------
Cetanové číslo je veličina označovaná zkratkou CČ nebo CN, udávající kvalitu motorové nafty z hlediska její vznětové charakteristiky. Udává množství n-hexadekanu (cetanu) v objemových procentech ve směsi s aromatickým uhlovodíkem 1-metylnaftalenem, která má stejnou vznětovou charakteristiku jako srovnávaný vzorek skutečné pohonné látky (nafty). Cetanové číslo 0 tedy odpovídá motorové naftě, která má stejné charakteristiky jako čistý metylnaftalen; cetanové číslo 100 odpovídá čistému cetanu (hexadekanu). Místo 1-metylnaftalenu se někdy používá alkan 2,2,4,4,6,8,8–heptamethylnonan, který má CČ = 15. Cetanové číslo tedy představuje paralelu k oktanovému číslu u automobilových benzínů pro zážehové motory.
Čím vyšší cetanové číslo palivo pro vznětové motory má, tím je kvalitnější. Motor s přímým vstřikováním v takovém případě lépe startuje, má lepší výkon, tišší a hladší chod a také výfukové plyny obsahují méně nežádoucích zplodin hoření. Díky lepšímu výkonu klesá spotřeba pohonných látek. To vše vede ke snižování zátěže životního prostředí.
Výrobci vznětových motorů u svých modelů vždy předepisují minimální hodnoty cetanových čísel pohonných látek, které jsou pro ně potřebné. U nejmodernějších motorů se požadované hodnoty pohybují mezi 50 až 60. V budoucnosti se však budou tyto hodnoty postupně zvyšovat, zejména s ohledem na velikost emisí, přestože dalším zvyšováním CČ se již výkony motoru příliš nezvyšují. Někteří odborníci proto nedoporučují další pronikavé zvyšování CČ.
Motorová nafta neobsahuje příliš velké množství cetanu; ten je výlučně užíván pouze v porovnávacích směsích. Cetanové číslo lze podobně jako oktanové číslo u benzínu zvyšovat přídavkem speciálních přísad, např. alkylnitrátů nebo di-terc.-butylperoxidu.

_________________
EVO/STI - kdo jednou zkusi, pak uz musi...


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: vice-oktanove palivo
PříspěvekNapsal: 27 říjen 2008 20:58 
Offline

Registrován: 19 únor 2008 00:18
Příspěvky: 382
Automobil: Carisma
Typ motoru: 19TD
Rok výroby: 97
waw pekne
no ale ten letecky mohol byt aj vyssi :roll:


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: vice-oktanove palivo
PříspěvekNapsal: 27 říjen 2008 21:22 
Offline

Registrován: 16 listopad 2004 21:23
Příspěvky: 2921
Bydliště: Praha
Požadavek na o.č. benzínu pro pístový spalovací motor se přímo odvíjí od kompresního poměru daného motoru, přičemž kompresní poměr ŽÁDNÝM ZPŮSOBEM NESOUVISÍ S OBJEMEM MOTORU. A jestliže dnešní motory osobních vozů mají kompresní poměr i vysoko přes 10:1, event. jsou přeplňované (pro zjednodušení to raději nebudu rozvádět), vyžadují palivo o vysokém o.č., což není možné zajistit přídavkem tetraetylolova, jelikož to se už přes 10 let nepoužívá (jedná se o zakázanou sloučeninu patřící do skupiny POPs) a navíc je zcela neslučitelné s katalyzátory. Letecké pístové motory sice žádné katy (zatím) nepoužívají, ale na druhou stranu jsou stavěny na maximální spolehlivost a výdrž (v podstatě se jedná o svého druhu stacionární motory), tj. pracují s nízkým kompresním poměrem, a tedy si vystačí s benzínem, který má o.č. na úrovni benzínů používaných v osobních vozech někdy v 60. letech min. st., kdy i jejich motory pracovaly s obdobně nízkým kompresním poměrem (7-8:1). Ostatně většina sportovních letadel dosud provozovaných u nás je ještě staršího data výroby... Aplikace vysokooktanového benzínu do takového motoru hrozí jeho poškozením, což je v případě letadla zcela nepřípustné.

P.S.: Číselné hodnoty o.č. se mohou silně lišit podle toho, zda se jedná o hodnotu stanovenou výzkumnou nebo motorovou metodou.

_________________
Když auto, tak japonské! Když japonské, tak Mitsubishi! A to navzdory všem potížím MMC...


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: vice-oktanove palivo
PříspěvekNapsal: 27 říjen 2008 22:15 
Offline

Registrován: 19 únor 2008 00:18
Příspěvky: 382
Automobil: Carisma
Typ motoru: 19TD
Rok výroby: 97
:clap: konecne niekto kto sa vyzna


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: vice-oktanove palivo
PříspěvekNapsal: 28 říjen 2008 09:38 
Offline

Registrován: 27 prosinec 2005 15:34
Příspěvky: 270
Bydliště: Tropau
jo, nikdo newi wsechno, ale dohromady toho vime moc! :cool:

_________________
EVO/STI - kdo jednou zkusi, pak uz musi...


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: vice-oktanove palivo
PříspěvekNapsal: 28 říjen 2008 21:51 
Offline

Registrován: 19 únor 2008 00:18
Příspěvky: 382
Automobil: Carisma
Typ motoru: 19TD
Rok výroby: 97
tak tak
evoman ako brzdy?


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: vice-oktanove palivo
PříspěvekNapsal: 29 říjen 2008 09:49 
Offline

Registrován: 27 prosinec 2005 15:34
Příspěvky: 270
Bydliště: Tropau
co ako brzdy?

_________________
EVO/STI - kdo jednou zkusi, pak uz musi...


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: vice-oktanove palivo
PříspěvekNapsal: 29 říjen 2008 17:05 
Offline

Registrován: 19 únor 2008 00:18
Příspěvky: 382
Automobil: Carisma
Typ motoru: 19TD
Rok výroby: 97
tie kotuce myslim ze som nieke tu cital ze sa ti v pravidelnych intervaloch pokrutia, no a ze ako si to vyriesil....


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: vice-oktanove palivo
PříspěvekNapsal: 29 říjen 2008 18:27 
Offline

Registrován: 27 prosinec 2005 15:34
Příspěvky: 270
Bydliště: Tropau
aha jo, no tak vyresil jsem to nasledovne (akorat jeste nevim, zda to bude mit a jakou ucinnost):

- nechal jsem opet prebrousit do absolutni roviny ty nejsirsi kotouce ze dvou sad
- zmenil jsem brzdove desky na ty nejmekci co jsem nasel (FriTechy se malo opotrebovavaly a nespinily kola a piskaly), ted zkousim Ferodo DS (kola se hezky spini a nepiskaji)
- vyhodil jsem kryci plechy za kotoucem

Podotykam, ze na toto vsechno jsem neprisel sam, ale napsal jsem do jedne zavodni staje a tohle mi poradili.

Prozatim je vse ok, brzdi to dobre a bez vibraci, uvidim, jak dlouho to vydrzi.

_________________
EVO/STI - kdo jednou zkusi, pak uz musi...


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: vice-oktanove palivo
PříspěvekNapsal: 31 říjen 2008 16:59 
Offline

Registrován: 19 únor 2008 00:18
Příspěvky: 382
Automobil: Carisma
Typ motoru: 19TD
Rok výroby: 97
hmmm...... kde by som nasiel tvrdost brzdovych platniciek? alebo ak sa to nejako unifikovane oznacuje ....daj vediet


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: vice-oktanove palivo
PříspěvekNapsal: 31 říjen 2008 17:05 
Offline

Registrován: 27 prosinec 2005 15:34
Příspěvky: 270
Bydliště: Tropau
to je dobra otazka, taky jsem ji resil, nevim, zadne trvdostni cislo jsem neobjevil, ale projizdel jsem ruzna fora a orientoval jsem se podle toho, ktera znacka rychle spini kola, ta ma automaticky mekke desky.

Taky ty co delaji sportovni a zavodni brzdy, jsou rovnez meke (ATE, AP Racing, Brembo, Mintex, EBC, Green, Ferodo, Galfer...apod.) ale je to spis metoda POKUS - OMYL, protoze si desky musi rozumet dobre s kotoucem...

_________________
EVO/STI - kdo jednou zkusi, pak uz musi...


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 27 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na:  
cron
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz