mitsubishi.megaherz.cz

Diskuzní fórum nejen o vozech Mitsubishi
Právě je 02 květen 2024 01:14

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 53 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: "turbo"
PříspěvekNapsal: 30 červen 2008 21:00 
Offline

Registrován: 24 říjen 2007 13:47
Příspěvky: 181
tak to jsme dva, láká mě to, ale zároven mám strach zničit si takhle drahý motor.budu dál bádat a zjistovat,vzdálený známý z náchoda jezdí závody do vrchu, tak ho zkusím zpovídat a dám vědět.

_________________
Obrázek


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: "turbo"
PříspěvekNapsal: 01 červenec 2008 14:45 
Offline

Registrován: 29 září 2007 18:41
Příspěvky: 79
ad evoman, pop- / blow-off:

pop-off, za duchadlom, pred klapkou, teda chrani chrani TD pred pumpovanim. ked tlak medzi duchadlom a klapkou prekroci nejaku hodnotu, ventil otvori obtok duchadla alebo potrubie do atmosfery.
blow-off, za klapkou, pred motorom, chrani motor pred prilis vysokym plniacim tlakom - takisto otvorenim obtoku duchadla alebo potrubia do atmosfery.
ak je skrt. klapka umiestnena pred duchadlom, alebo ak sa jedna o vznetovy motor, tak obidvom ucelom posluzi jeden jediny ventil medzi duchadlom a motorom - depres / depressurizing valve alebo vselijako inak volany.

pajama: TD sa toci stale (ak sa toci aj motor a TD nie je zadrete) a toci sa dost rychlo (radsej tam nepchaj prsty aby si oskusal ako rychlo), ale na to aby vyvijalo tlak sa potrebuje tocit este rychlejsie. A co viac: potrebuje energiu, nejaku silu, vdaka ktorej ten vzduch aj stlaci. A ked taka sila vo vyfukovych plynoch nie je, nemoze byt ani na duchadle.

Pri plniacich tlakoch si treba vsimat ci uvadzana hodnota je absolutna alebo relativna. Tie 2bar u BMW je podla mna abs (t.j. 1bar atmosfericky + 1bar pretlaku). Plniace tlaky pre automobilove motory beznych velkosti su pre benzinove a vznetove motory ZHRUBA v rovnakej hladine, okolo 1bar rel. Ale je v tom dost velky rozptyl, tak zovseobecnovat sa velmi neda. Pri benzine moze plniaci tlak narastat len potial pokial to dovoluje oktanove cislo paliva. A to este musis obohatit zmes, pouzit medzichladic.. a ked nepomaha, tak znizit kompresny pomer. U diesloch si obmedzeny viac-menej len mechanickou pevnostou motora.

Vacsi intercooler ma spravidla mensiu tlakovu stratu (to je dobre, lebo z plniaceho tlaku ubudne menej kym sa dostane do motora), ale na druhej strane sa tym zvacsuje objem medzi TD a motorom = zhorsuje sa reakcia TD.

Vstrekovanie vody do motora/sacieho potrubia zacalo v leteckych motoroch a hlavnym cielom bolo ochladzovanie spalovacieho priestoru. Letecky motor musi davat vysoky vykon pri starte, za letu len zriedka. Na zemi sa lietadlo pohybuje pomerne pomaly = nedostatok naporoveho vzduchu = problem s chladenim motora. Motor pritom musi byt co najlahsiej konstrukcie aby to lietadlo vobec vzlietlo = pozor na tlak vo valci, detonacie atd. Jednou moznostou je bohata zmes, prebytocne palivo nema s cim horiet ale odparuje sa, odobera teplo a znizuje teplotu spal. priestoru. Ale tak plytvas palivom, ktore ti moze chybat vo vzduchu.
Vstrekovana voda ochladzuje plniaci vzduch, teda znizuje jeho objem, teda sa ho do valca dostane viac. Ale ta voda tiez nie je bezrozmerna, jej molekuly tiez zaberaju nejaky priestor. Takze az tak ovela viac toho vzduchu do valcov nedopravis. Vo valci je to trochu ine: vyparujuca sa voda a rozpinajuca sa vodna para zvysuju tlak dost vyrazne - ale treba to mat pod kontrolou, aby to ten motor vydrzal mechanicky. Voda (kvap ci plynna) ma velku tepelnu kapacitu, odobera teplo okoliu dost vyrazne a znizuje max teplotu vo valci a teda aj tep. zatazenie motora a teda znizuje riziko detonacneho spalovania. Ani vyfukove potrubie sa nemoze ohriat do cervena a nic zapalit...
Voda sa tiez pri teplotach spalovania rozklada na vodik a kyslik a vzapati a tie dva vzapati horia naspat na vodu. ale energia potrebna na disociaciu H2O je priblizne rovnaka ako energia ziskana spalovanim H2 a O2 - takze z tejto reakcie sa energia neziska.
Do vody sa tiez pridaval metanol alebo etanol aby vo vyskach alebo aj v zime na zemi voda nezamrzala. zmesi 50/50 boli celkom bezne. Niekedy sa vstrekoval cisty metanol. Metanol ma sice nizsiu teplotu vzplanutia ale hori mensou rychlostou ako benzin a tak cele horenie "ukludnuje". Tiez sa rychlejsie odparuje ako voda, takze sa ho menej dostava do valcov v kvapalnej forme. Tiez je drahsi ako voda a obcas aj ako benzin. V casoch ked aj letecke motory mali vlzoky valcov z liatiny tak pritomnost vody sposobovala koroziu. A tak do zmesi pridavali vselijake oleje. Kym niekto nezistil, ze to nie je voda co sposobuje koroziu zvnutra ale kyseliny co sa tvoria z vody a niektorych produktov horenia (SO2, CO2, NO2 napr.) - a voci tym nie je odolny ani hlinik.
Celkovo sa to prestalo pouzivat pretoze chladenie plniaceho vzduchu v chladici je ovela jednoduchsie.
Voda/metanol/zmes sa vstrekovala len pri plnom zatazeni (max otvorenej klapke). Ak to pilot zabudol po vzlete vypnut (a nebolo to nejako samocinne) alebo pri poruche/netesnosti systemu, motor sa skratka "utopil".

rob: kludne si mozes ostrekovat intercooler alkoholom, len nezabudaj, ze alkoholy typu metanol etanol propanol a dalsie su o.i. aj horlave a s takouto upravou sa chod vozit volakde do opusteneho kamonolomu aby si neohrozoval ostatnych ludi

vsetko ma svoje dve strany a svoje medze. niektori "profesionalove stavici zavodni vozy" obkladaju intercooler a plniace potrubie suchym ladom (tuhy CO2, -70degC), brutalne tym ochladzuju vzduchu, zvysuju jeho hustotu a tlacia ho do valcov brutalne vela, tzn brutalne vela paliva, "brutalny vykon".... ibaze pri nizkych teplotach sa palivo odparuje ovela horsie, jeho velka cast sa plazi po stenach potrubia ako kvapalny film, ktory postupne zamrza. zmes vo valci obsahuje vela kvapalnych kvapiek, menej par, tazko sa zapaluje, hori ovela nedokonalejsie ako pri vyssej teplote.... ale co tam potom, dolezity je hluk, dym, show...

ked vas to zaujima tak ja som vystudovany strojar-motorar a aj robim vo firme co vyraba motory. vselico som uz ohladne motorov robil, napr. aj vyber turboduchadla. ale to neznamena, ze som vseved, ku vselicomu som som si este ani nepricuchol.


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: "turbo"
PříspěvekNapsal: 01 červenec 2008 18:26 
Offline

Registrován: 19 únor 2008 00:18
Příspěvky: 382
Automobil: Carisma
Typ motoru: 19TD
Rok výroby: 97
skus ak to nieje tajomstvo prezradit v ktorom meste si studoval ....alebo aspon napis, aby si ukojil moju zvedavost ci si studoval v KE v "modrom" 430....
pracujes na slovensku?


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: "turbo"
PříspěvekNapsal: 01 červenec 2008 18:54 
Offline

Registrován: 27 prosinec 2005 15:34
Příspěvky: 270
Bydliště: Tropau
Samozrejme nelze nez souhlasit, co pise fundovane HomoFaber, ja jsem jen chtel dodat (a za tim si stojim), ze ac ty dva ventily (Pop a Blow) maji podobnou funkci: snizit tlak, tak nejsou stejne.

Lisi se konstrukcne a zejmena ovladanim.

Pop off je jen jednoduchy pretlakovy ventil na potrubi (za klapkou, ale muze byt i pred klapkou), ma presne nastavenou pruzinu, ktera kdyz je pretlacena tlakem vzduchu, tak otevre cepicku a "ufoukne", deje se to jen obcas (malokdy) a je to kvuli hlidani max.tlaku.

Naproti tomu Blow Off pracuje prakticky pri kazdem prerazeni, je ovladan podtlakove hadickou (ktere ale taky pomaha tlak vyvazovat pruzina) a prave ten podtlak + sila pruziny (ktera pusobi proti) jej otevre a vzduch se za hlasiteho (atmosfericky), nebo nehlasiteho (recirkulacni) syceni psiiit upusti.

Dalsi rozdil s Pop off je ten, ze Blow Off upusti i nizsi tlak, nez max.nastaveny. Me napr. pulzuje Blow Off i na dost nizke otacky (ale pri pretlaku turba), ale je to samozrejm otazka regulace (podlozky, otocne kolecko apod.)

_________________
EVO/STI - kdo jednou zkusi, pak uz musi...


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: "turbo"
PříspěvekNapsal: 01 červenec 2008 23:20 
Offline

Registrován: 24 říjen 2007 13:47
Příspěvky: 181
to homofaber ,dekuji za vyčerpávající informace, ale nechci ohrožovat ostatní, tím, že bych alkoholem ostřikoval intercoler , chtěl jsem tím nebo vodou ostřikovat filtr v boxu, ale po všech vašich názorech na korozi, jsem se rozhodl, že to nechám být jak to je, ikdyž mi to přišlo jako nejlevnější zpusob, jak za pár korun přijít k většímu výkonu, ještě jednou děkuji všem za rady a názory.

_________________
Obrázek


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: "turbo"
PříspěvekNapsal: 02 červenec 2008 08:52 
Offline

Registrován: 16 listopad 2004 21:23
Příspěvky: 2921
Bydliště: Praha
Sám pro sebe jsem si udělal stejný závěr. A dokonce jsem šel do olejované bavlny od K/N hlavně proto, že k sání vodní tříště z promočeného filtru docházelo v případě mého současného vozu zcela samovolně pří jízdě v hustém dešti. Pravda, čím horší počasí, tím jsem ve srovnání s okolním provozem rychlejší - tím chci pouze naznačit, že "chyba" tentokrát není na straně konstuktérů... :lol:

P.S.: U GDI je efekt výkonového přírůstku "díky vodě" ještě mnohem citelnější, než u MPI.

_________________
Když auto, tak japonské! Když japonské, tak Mitsubishi! A to navzdory všem potížím MMC...


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: "turbo"
PříspěvekNapsal: 27 prosinec 2008 18:37 
Zdravím všechny účastníky velice zajímavé diskuse.

Chtěl bych se opět vrátit k otázce, zda někdo nemáte graf výkonu a kroutícího momentu pro ten Renault motor 1.8 TD co se montoval do Carismy (označení F8QT)

Různě na internetu jsem našel k tomuto motoru všechno možné ve všech možných jazykových mutacích, ale nalézt jednoduchý graf závislosti kroutícího momentu na otáčkách motoru se mi prostě nepovedlo...

Předem děkuji za jakékoliv info.

Jindra


Nahoru
  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: "turbo"
PříspěvekNapsal: 28 prosinec 2008 11:11 
Offline

Registrován: 27 prosinec 2005 15:34
Příspěvky: 270
Bydliště: Tropau
tak predne to nebyl 1.8TD ale 1.9, presneji 1870cm3. U Mitsubishi se drive 1800 turbo diesel vyrabel (proto nezamenovat), a byl to dobry motor, ale komurkovy a zastaraly.

U Renaultu 19 ze ktereho jednadevitka pro Carismu pochazi mel 66kW (90koni) a 176Nm pri 4200ot/min. Vykon ma az v otackach, "dole" se nic moc nedeje.

Kupodivu se mi taky nepodarilo nikde (ani na francouzkych forech) nalezt krivky prubehu vykonu a krouticiho momentu.

Jeste bych dodal, ze se tento motor montoval i do Volva V40 1.9d, ktere se vyrabelo spolecne ve stejnem zavode jako Carisma (NedCar v Holansku: http://www.nedcar.nl ) takze by se melo hledat asi i tam...

_________________
EVO/STI - kdo jednou zkusi, pak uz musi...


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 53 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 25 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na:  
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz