mitsubishi.megaherz.cz

Diskuzní fórum nejen o vozech Mitsubishi
Právě je 01 květen 2024 08:13

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 53 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: "turbo"
PříspěvekNapsal: 26 červen 2008 15:19 
Offline

Registrován: 29 září 2007 18:41
Příspěvky: 79
pajama píše:
homofaber nemam slov ...inak ked si vsimnes bola to otazka

Na tuto tvoju otazka hladaju experti celeho sveta odpoved uz niekolko desatroci. Preto mame dnes k dispozicii VNT, VGT, dvojstupnove preplnovanie, kombinaciu turboduchadla a mech. duchadla a mnozstvo patentov co maju do praxe este daleko. Necakaj odpoved v style "to musis potocit tym srobikom vpravo dole mierne dolava na telese TD o tri a pol otacky proti smeru hodinovych ruciciek". Take jednoduche to nie je. TD bude dodavat stlaceny vzduch len vtedy ked mu dodas energiu na turbinu. A kedze pri malych otackach motora je spalin a tym aj energie malo.... musis vymyslet daku fintu. Ako napr pomoct mu eletktromotorom (co este stale nefunguje tak ako by sme chceli), alebo usmernenim prudu spalin natocenim rozvadzacich lopatiek alebo alebo..

carisma:
Ti mechanici v servise kde si bol opravovali WG bez toho aby vedeli, ze to je WG... Druhy raz si radsej dat pozor na to, co si tam das spravit :)

POV, BOV aj WG maju rovnaku funkciu, len kazdy to robi trochu inak (na opacnej strane). Vsetky zabranuju prekroceniu max. plniaceho tlaku. WG otvori obtok turbiny, cast energie spalin sa nepremeni na pracu a stlacenie vzduchu. POV ci BOV je jedno a to iste, len sa casto zmatocne oznacuje raz tak a raz onak raz rovnake riesenie a raz obdobne. Ide o ventil, ktory pri prekroceni max plniaceho tlaku otvori obtok duchadla (cast stlaceneho vzduchu sa vrati naspat do sania) alebo jednoducho otvori plniace potrubie do atmosfery. Taky ventil sa moze nachadzat kdekolvek medzi vystupom duchadla a motorom. Takyto ventil sa zacal pouzivat lebo z priestorovych dovodov boli snahy pouzivat coraz mensie a mensie TD. Male TD zabera pod kapotou menej miesta a naviac je tuhsej konstrukcie. Preto znesie vyssie otacky. Mensia hmotnost znamena mensi moment zotrvacnosti (~ mensi turbo lag) proti ktoremu ale stojia otacky... (1/2*m*r**2*ω**2).... No ale v kazdom pripade je take male turbo mierne poddimenzovane na prietok vzduchu, ktory motor potrebuje. Neda sa dodrzat zauzivanych 10% od medze pumpovania (surge line) a tak TD pracuje vacsinu casu velmi blizko medze prip. rovno na nej. To je to co hovori evoman, ze mu pri kazdom preradeni ventil odpusti vzduch. Uberies plyn, tzn poklesnu otacky a spotreba vzduchu. Ale TD sa zotrvacsnostou stale toci a tlaci vzduch. Motor ho ale nechce. Medzi duchadlom a motorom tak cestuje hore-dole pretlakova vlna, ktora sposobuje kmitanie celeho potrubia, TD, lopatiek a moze dojst k unavovemu lomu niektorej casti. Stari majstri mechanici velkych stacionarnych a lodnych motorov vedia rozpravat o lopatkach duchadla co sa nasli az do valci. V lepsom pripade, v tom horsom sa zasekli medzi ventilom a sedlom, ventil sa ohol, hlava praskla.... V ziadnom pripade ale tato vlna nemoze zastavit turbo z 90t rpm na nulu :-) Co sa ale moze stat je tzv. zlyhanie stupna: duchadlo je za medzou pumpovania, pomer tlakov na vstupe a vystupe je za hranicou toho co zvladne (pri danych otackach). Medzna vrstva prudenia na lopatkach duchadla sa odtrhne a duchadlo sa toci len tak, melie naprazdno. Az dovtedy, kym tlak na vystupe nepoklesne (kym motor nejaky vduch nespotrebuje), vlnenie sa neustali a energia virov neznizi. Potom sa vdaka viskozite vzduchu vsetko vrati do normalu. Ked vsak medzicasom pridas plyn, dodas energiu na turbinu, TD sa roztoci, duchadlo sa "nechyti", nedodava potrebny vzduchu motoru, palivo nema kyslik aby zhorelo, motor dymi, vrci a nic sa nedeje.....
Ale ty tam mas ten speci ventil, ktory vysoky tlak odpusti a zabrani prekroceniu medze pumpovania a taktyto katastrofalny turbolag nenastane.. uffffffffff


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: "turbo"
PříspěvekNapsal: 26 červen 2008 16:16 
Souhlasim se vsim co rek HomoFaber, krome:

Pop off a Bov je to same. Neni a bohuzel opakuje stejnou chybu jako jini, staci si procist diskuze profesionalu, co stavi zavodni auta, napr. zde:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
There is a huge Difference in a pop off valve and a blow off valve.

A BLOW-OFF Valve is mounted on the intake before the throttle body has a spring in it which holds the pressure in the intake pipes until the throttle is close, when the throttle is close the engine goes into a vacuum which opens the valve and releases the pressure. If it did not release the pressure in the pipes, as soon as the throttle is close all the dense air(boost) from the turbo will smack a wall(the throttle plate) and that will shorten the life of the turbo drastically. There are 3 different types of BLOW-OFF Valves, you have, Vend(then make the swoosh sound every time you change gears, obviously because its venting off the excess pressure) Not Very good Unless the car is running a MAP sensor(It is releasing air that has been measured and accounted for by the cars computer), Then you have recirculating its quieter but you slightly hear it(with more boost) instead of wasting the air it sends it back to the intake side of the turbo(allows faster spool up of the turbo). Then you also have the combination BLOW-OFF Valve, it recirculates most of the air but vents just enough to have the Cool Swoosh sound.

A POP-OFF Valve is is mounted after the throttle body and used to prevent over boosting(and to regulate the manifold pressures in cart cars,
More pressure=More power). It also has a spring in it which is set to a predetermined pressure and as soon as it hits that pressure it opens and releases the excess. Most after-market BLOW-OFF Valves come with a set of spring shims(the more shims, the more pressure you can run before it leaks, some even come with a set of spring, those are the better ones to get). These are not used much outside of cart racing and drag racing but are used on some cars like the 80's 300zx, mostly because it did not have a BLOW-OFF Valve, and from what I recall the pop off valves are a cheap way to regulate pressure and Nissan did it and a few other thing to bring the price of the 300's down because everything else was ridiculously expensive(they had digital gauge clusters and digital climate control)(Its a small can on the front left"if looking at it from the front" of the intake plenum if you want to see one).
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Dokonce nekde mam i fotky POP off ventilu, akorat je musim najit, je konstrukcne odlisny (a jednodussi nez BOV), nema podtlakovou hadicku rizeni, ma jen pruzinu, kde se nastavuje tlak kalibrovanyma podlozkama. BOV jsou samozrejme vsude napr: http://www.bidrin.cz

No a ta vlna to turbo samozrejme brzdi, netvrdim, ze jej zastavi na nulu z 90.000 nebo i 180.000ot/min, ale rozhodne ho protitlak a vibrace v sani nepovzbudi...

Me po instalaci poradneho velkoobjemoveho BOV od Perrin Performance opravdu auto ziveji reaguje, a to jsem ho zapojil 50% zpet do sani a 50% do atmosfery, protoze kdyz si odfoukne jen do atmosfery, MAF uz ten vzduch ztraceny vzduch ma nacteny (prosel pres senzor) a tudiz dava prilis bohatou smes. Ta sice motor neposkodi (jako chuda), ale taky mu moc nepomuze k vykonu, ale abych mel moje psiiit, tak jsem udelal tenhle kompromis.


Nahoru
  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: "turbo"
PříspěvekNapsal: 26 červen 2008 18:39 
Offline

Registrován: 27 prosinec 2005 15:34
Příspěvky: 270
Bydliště: Tropau
samozrejme ze tam ta klapka je (Wasre Gate), ale nezajisti ti, ze tam pujde vice plynu...pouze umi regulovat to co ma...

Dneska se pouzivajiu civilnich vozu dva systemy:

- biturbo, tzn. male turbo (kdy i male mnozstvi plynu v nem dokaze vyvinout dostatecny tlak) a pri zvetseni mnozstvi plynu se prepne na vetsi turbo, tohle napr. u motoru vyvinutych spolecne BMW a PSA (souvisi to z dnesnim modernim downsizingem, tedy snizovanim objemu a spotreby pri zachovani vykonu), napr. jednasestka ma v pohode 220 koni a 300Nm uz od 1800ot/min a jednactyrka 163 koni a 250N/m!

- VTG, Turbodmychadlo, kde se nataceji lopatky (bud jako plachty u plachetnice :-) , nebo jako na mem animovanem obrazku jen obtokovy kanal, ktery usmernuje plyny)

U zavodnich vozu WRC (Evo, STI apod.) systemu bang bang, anti-lag apod.


Přílohy:
vtg-turbo.gif
vtg-turbo.gif [ 550.96 KiB | Zobrazeno 13045 krát ]

_________________
EVO/STI - kdo jednou zkusi, pak uz musi...


Naposledy upravil EvoMan dne 26 červen 2008 20:09, celkově upraveno 3
Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: "turbo"
PříspěvekNapsal: 26 červen 2008 18:43 
Offline

Registrován: 19 únor 2008 00:18
Příspěvky: 382
Automobil: Carisma
Typ motoru: 19TD
Rok výroby: 97
pochopil som to spravne?
pri nizkych otackach je tak maly hmotnostny prietok vyfukovych plynov cez turbinku ze ju jednoducho netoci - respektive toci iba zlahka???
:idea: :idea: :idea: aha

inak uz hodne davno existuju neviem ci to malo nahon od vyfukových plynov alebo od klukoveho hriedela no ale podstata je v tom ze to malo prevody , normalne dvojrychlostny preplnac inak motor AŠ 82 V (konkretne tato verzia mala bloknuty dryhy stupen) myslim ze 14 valcov dvojradovy hviezdicovy myslim. kazdopadne tento motor nebol montovany do aut - z konstrukcie vyplyva ze :)


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: "turbo"
PříspěvekNapsal: 26 červen 2008 18:47 
Offline

Registrován: 19 únor 2008 00:18
Příspěvky: 382
Automobil: Carisma
Typ motoru: 19TD
Rok výroby: 97
HomoFaber kde si studoval :?: aky odbor?


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: "turbo"
PříspěvekNapsal: 26 červen 2008 18:53 
Offline

Registrován: 19 únor 2008 00:18
Příspěvky: 382
Automobil: Carisma
Typ motoru: 19TD
Rok výroby: 97
no myslim ze som to pochopil konecne .... :oops: :oops: :oops: pripadam si trosku ako idiot nuz ale ....ok dik


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: "turbo"
PříspěvekNapsal: 26 červen 2008 19:32 
Offline

Registrován: 16 listopad 2004 21:23
Příspěvky: 2921
Bydliště: Praha
pajama píše:
pochopil som to spravne?
pri nizkych otackach je tak maly hmotnostny prietok vyfukovych plynov cez turbinku ze ju jednoducho netoci - respektive toci iba zlahka???
:idea: :idea: :idea: aha

inak uz hodne davno existuju neviem ci to malo nahon od vyfukových plynov alebo od klukoveho hriedela no ale podstata je v tom ze to malo prevody , normalne dvojrychlostny preplnac inak motor AŠ 82 V (konkretne tato verzia mala bloknuty dryhy stupen) myslim ze 14 valcov dvojradovy hviezdicovy myslim. kazdopadne tento motor nebol montovany do aut - z konstrukcie vyplyva ze :)



To pak není "turbodmychadlo", ale mechanicky poháněný "kompresor", tzv. "supercharged".

_________________
Když auto, tak japonské! Když japonské, tak Mitsubishi! A to navzdory všem potížím MMC...


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: "turbo"
PříspěvekNapsal: 26 červen 2008 19:37 
Offline

Registrován: 19 únor 2008 00:18
Příspěvky: 382
Automobil: Carisma
Typ motoru: 19TD
Rok výroby: 97
mitsi neviem ci vies, ale kompresor je aj u jeneho aj u druheho, rozdiel je v ziskavani energie pre stlacanie vzduchu
po slovensky su tieto motory preplnane a preto som to nazval preplnac :wink: kazdopadne som rad


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: "turbo"
PříspěvekNapsal: 26 červen 2008 19:58 
Offline

Registrován: 27 prosinec 2005 15:34
Příspěvky: 270
Bydliště: Tropau
to jo, ale Mitsi ti odpovidal na tvou otazku (mame porad problemy s technickym nazvoslovim):

"ako sa na "turbe" urcuje kedy ide do otacok tak alebo onak,
priebeh Pn a Mk nahodou nemate niekto na diesel 19TD
dik"

Ptal jsi se tedy na turbo, a turbo = turbokompresor,tedy zarizeni ktere ziskava energii z jinak nevyuzitelnych vyfukovych plynu, ktere ma turbinu/turbinovou cast (turbo) a na stejne hrideli navlecene lopatkove kolo kompresoru.

Kompresor je pak obecne zarizeni, ktere je necim pohanene a stlacuje vzduch. Ale jsme u osobaku, a "kompresor" je tedy pohanen od klikove hridele remenici (podobne, jako treba vodni cerpadlo, nebo kompresor klimatizace), tedy bohuzel ubira motoru energii, na rozdil od "turba", nemusi mit vubec turbinu (napr. u VW GTI meli dlouho spiralovy G-kompresor), u Mercedesu maji tkzv. "Rootovo dmychadlo" (dve snekova kola, ktere se toci proti sobe, navzajem se nedotykaji a prave vzduchovou mezerou mezi nimi stlacuji vzduch) a jsou i dalsi systemy, napr i elektricke apod.

_________________
EVO/STI - kdo jednou zkusi, pak uz musi...


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: "turbo"
PříspěvekNapsal: 26 červen 2008 20:03 
Offline

Registrován: 19 únor 2008 00:18
Příspěvky: 382
Automobil: Carisma
Typ motoru: 19TD
Rok výroby: 97
ake je asi stlacenie v takych beznych diesloch?
je rozdiel vo velkosti stlacenia benzin - diesel?


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: "turbo"
PříspěvekNapsal: 26 červen 2008 20:16 
Offline

Registrován: 27 prosinec 2005 15:34
Příspěvky: 270
Bydliště: Tropau
podle me skoro stejne, ale v jinych rezimech, u dieslu je hodne plynu uz pri 1500ot/min ale cervene pole zacina na 4500ot/min a u benzinu zase turbo doopravdy nastupuje az po 3000ot/min, ale zase vyuzitelne pole je az do 7500ot/min. Tlak je podle me kolem 1 baru, zalezi od auta, nektere soft turbo diesly (motory Ecotec Opel apod sunty) mely treba jen do 0.6baru, nektere zase maji i 2bary (BMW bi-turbo 535d), ja mam treba u Eva 1.7 baru a daji se z toho vytlacit i 2 bary (pak uz turbo jen ohriva vzduch), no a nektera poradna turba IHI a Garett maji i 2.5 baru a mimoradne i vyse...

_________________
EVO/STI - kdo jednou zkusi, pak uz musi...


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: "turbo"
PříspěvekNapsal: 26 červen 2008 20:27 
Offline

Registrován: 19 únor 2008 00:18
Příspěvky: 382
Automobil: Carisma
Typ motoru: 19TD
Rok výroby: 97
musim sa pochvalit :oops: to s tymi nahonmi na tieto veci mi boli jasne :D no a chcem sa teba - mozeme si tykat - ako majitela Eva opytat na "vodnu sprchu intercooleru" ako to funguje trosku detailnejsie ak sa da...


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: "turbo"
PříspěvekNapsal: 26 červen 2008 21:54 
Offline

Registrován: 27 prosinec 2005 15:34
Příspěvky: 270
Bydliště: Tropau
Samozrejme, tykani rad prijimam, nemyslim si, ze kdyz mam Evo jsem neco vic...a samozrejme zdaleka nevim vsechno a vzdycky se rad taky poucim.
K te sprse I/C: u Eva to funguje tak, ze Intercooler ma pred sebou dole na liste 3 velmi silne ostrikovace (jeden vpravo, jeden vlevo a jeden uprostred), ktere kdyz strikaji, tak rozprasuji vodni mlhu na cely I/C. Ovladani je rizeno ECU, je na to cely program a da se to preprogramovavat v ECU Flashi. V zakladu je to ovladano knoflikem (I/C Water Spray) u rucni brzdy, ktery ma 3 polohy: O-vypnuto, MAN - rucne zapnuto (musi se drzet, nebo zmacknout a 5s strika, nebo dokud se knoflik nepusti, napr. pred sprintem v horkem letnim pocasi je dobre I/C postrikat :-) a poloha AUTO (full automaticke ovladani), rozsviti zeleny symbol na pristrojove desce a to znamena, ze pri plnem plynu, nebo nad treba 5000ot/min (podle prednastavenych map v ECU) zacne strikat sam od sebe, a to bud v pulzech (treba 5s strika, 10 sekund nestrika), apod.
Ale nadobka se samozrejme rychle vyprazdnuje, je tam asi 2.5 litru vody, ja tam pridavam jeste okenu, ta zaroven I/C i trochu myje od tech prilepenych much a zustava tak pruchozi. Je to hezka frajerinka, ale prakticky vyznam v normalnim provozu to moc nema. Ale pred sprintem je to trochu jako v bojovem vrtulniku, jednim knoflikem nastavis diferencialy podle povrchu, druhym knoflikem ostriknes I/C, tretim nastavis spravne mapy v ECU, ctvrtym zapnes Anti-Lag (plameny z vyfucku)....programujes to proste jako Boeing pred startem...


Přílohy:
intercooler switch.jpg
intercooler switch.jpg [ 30.54 KiB | Zobrazeno 13020 krát ]

_________________
EVO/STI - kdo jednou zkusi, pak uz musi...
Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: "turbo"
PříspěvekNapsal: 27 červen 2008 08:52 
Offline
Site Admin
Uživatelský avatar

Registrován: 30 červenec 2004 11:15
Příspěvky: 438
Bydliště: Praha
Automobil: Mitsubishi Carisma
Typ motoru: 1,9TD
Rok výroby: 1999
Zacinam z toho turba byt Cervus elaphus :roll: ale asi jsem konecne pochopil jak to funguje... :)

_________________
Obrázek Obrázek
Mitsubishi Carisma Sedan, 1.9TD, 1999 ... Jeep Grand Cherokee WJ, 4,7 V8, 1999


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: "turbo"
PříspěvekNapsal: 27 červen 2008 09:16 
Offline

Registrován: 16 listopad 2004 21:23
Příspěvky: 2921
Bydliště: Praha
Myslím, že starší TD Carismy před faceliftem turbo s VGT neměly, to přišlo až v poslední generaci.

_________________
Když auto, tak japonské! Když japonské, tak Mitsubishi! A to navzdory všem potížím MMC...


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 53 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na:  
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz