Odpovím alespoň na první otázku (adresovanou Čičovi), jelikož na tu druhou (adresovanou mně) odpověď neznám.
Všechny ty "vopičárny" kolem bezpečnostních pásů jsou tam jenom proto, aby člověka nezabil airbag evropského rozměru, tj. o polovičním objemu ve srovnání s "americkou klasikou". V zásadě jde o to - zjednodušeně řečeno - zajistit, aby hlava a hrudník řidiče či pasažéra po čelním nárazu dopadly do airbagu nikoli v momentě, kdy se ještě nafukuje, ale až tehdy, kdy už splaskává. Je proto nanejvýš logické, že v případě deaktivace airbagu se automaticky deaktivují i ty další věci kolem navijáků bezpečnostních pásů, neboť ony samy jsou schopny řidiče a pasažéra vážně zranit v případě, že před sebou nebudou mít plně funkční airbagy.
A je tu ještě jeden opomíjený aspekt: dokud modernější auta (a teď mám na mysli nějaká 80. léta min. st.) nebyla všeobecně vybavována airbagy, měla takový sloupek řízení, který se v případě čelního nárazu "utrhnul" ze svého zavěšení v nosné části přístrojovky, aby tolik neohrožoval tělo řidiče. Všeobecné zavedení airbagu řidiče si však vyžádalo opětovné zpěvnění uchycení sloupku řízení, aby airbag mohl splnit svou funkci, tj. zachytit kinetickou energii do něj dopadajícího řidiče. Proto je výměna volantu původně s airbagem za "sportovní" bez airbagu, extrémně nebezpečnou záležitostí - v zásadě nikoli pro samotnou absenci toho bagu, ale kvůli přílišné pevnosti sloupku řízení
