mitsubishi.megaherz.cz
https://mitsubishi.megaherz.cz/

SOHC vs DOHC
https://mitsubishi.megaherz.cz/viewtopic.php?f=18&t=655
Stránka 1 z 1

Autor:  h0 [ 28 leden 2008 15:21 ]
Předmět příspěvku:  SOHC vs DOHC

Ahojte vsici.:)
Pri jednom vykendovem odpoledni u rozebraneho motoru 1.3 12V SOHC z Accenta me napadla myslenka proc je vlastne dohc lepsi nez sohc.

Kdyz porovnam 16V sohc a dohc (principem), tak kde je ten rozdil ze dohc maji o tolik koni vice?:)) Nechce se mi verit ze to je pouze tim ze maji svicku kolmo k pistu cos je asi uplne nejidealnejsi ale to preci nebude ten hlavni duvod ne?

Autor:  Mitsi [ 28 leden 2008 15:49 ]
Předmět příspěvku: 

Primárně nejde ani tak o SOHC či DOHC, ale o počet a velikost (včetně hmotnosti) ventilů v jednom válci: více ventilů jednak zlepšuje plnění a výplach válce, přičemž jejich nižší hmotnost (na jeden ventil) omezuje setrvačné hmoty, tedy umožňuje jít s otáčkami motoru výše. Ze stejného důvodu (kvůli omezení setrvačných hmot součástek vykonávajících vratný - nikoli otáčivý - pohyb) je lepší DOHC než SOHC.

Autor:  h0 [ 28 leden 2008 16:43 ]
Předmět příspěvku: 

Takze jde v principu jen o dosazeni vyssich otacek mensi setrvacnosti hmotnosti dilu?
A kdyz bude motor sohc a dohc totozny, tak preci DOHC ma mterialu vice nez sohc ne? (teda jen o vacku) Nebo spis nechapu ten vratny pohyb.
Chapu to treba u hondy kde dohc ma vyhodu v promennem casovani i vyfuk. ventilu oproti sohc.

Autor:  Mitsi [ 28 leden 2008 21:39 ]
Předmět příspěvku: 

h0 píše:
Takze jde v principu jen o dosazeni vyssich otacek mensi setrvacnosti hmotnosti dilu?
A kdyz bude motor sohc a dohc totozny, tak preci DOHC ma mterialu vice nez sohc ne? (teda jen o vacku) Nebo spis nechapu ten vratny pohyb.
Chapu to treba u hondy kde dohc ma vyhodu v promennem casovani i vyfuk. ventilu oproti sohc.


Ne, takhle tomu není, resp. není to úplně přesně interpretované. Pro výkon si v případě nepřeplňovaného benzínového motoru musíš tzv. sáhnout do otáček. Jenže max. otáčky jsou limitovány řadou faktorů: kromě nejdůležitějšího z nich, tj. "střední pístové rychlosti", jde zejména o to, aby ventily "stíhaly". Pokud je ventil velký a těžký, musíš mu dát silnější pružinu, případně dvě pružiny, a zase řešíš problém namáhání rozvodového mechanismu, který pak musíš dostatečně nadimenzovat = další hmotnosti navíc, byť v daném případě rotující, což ještě není tak zlé. K tomu je nutno připočítat vratný pohyb (tedy když zůstaneme "nahoře", na úrovni hlavy motoru, a nebudeme se vůbec zabývat "spodkem", klikovým mechanismem) ventilových vahadel a hydraulických zdvihátek, jež také něco váží.

Shrnuto do jedné věty: hmoty vykonávající vratný pohyb jsou největším nepřítelem potřebného zvýšení otáček motoru, zatímco rotující hmoty čistě z tohoto hlediska vůbec nevadí. Pod oním zvyšováním otáček ovšem netřeba chápat "neschopnost" jich dosáhnout, ale fyzickou nemožnost jít nad určitou jejich hranici, kde se to prostě už tzv. "potká", zatímco schopnost rychlé změny otáček motoru je o hmotách v pohybu obecně, bez ohledu na to, zda vykonávají rotační nebo vratný pohyb.

Jakékoli "ladění motoru" je samozřejmě velmi komplexní otázkou, kdy rozhodně nelze uplatnit jeden izolovaný konstrukční zásah, aniž by nebyl provázen řadou dalších - jak to obvykle dělají "tuzeři"...

Rovněž pokud jde o průběžné či skokové změny časování rozvodu (může se to týkat jen sacích - nejčastěji, event. sacích i výfukových ventilů), tak na to rozhodně nutně nepotřebuješ DOHC. Ostatně i Tebou zmíněná Honda to povětšinou umí i s pouze jednou vačkou.

Stránka 1 z 1 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/