mitsubishi.megaherz.cz

Diskuzní fórum nejen o vozech Mitsubishi
Právě je 28 březen 2024 15:52

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 4 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: SOHC vs DOHC
PříspěvekNapsal: 28 leden 2008 15:21 
Offline

Registrován: 19 prosinec 2007 20:51
Příspěvky: 110
Bydliště: Ustecky kraj
Automobil: Carisma
Typ motoru: 4G93 MPI
Rok výroby: 1997
Ahojte vsici.:)
Pri jednom vykendovem odpoledni u rozebraneho motoru 1.3 12V SOHC z Accenta me napadla myslenka proc je vlastne dohc lepsi nez sohc.

Kdyz porovnam 16V sohc a dohc (principem), tak kde je ten rozdil ze dohc maji o tolik koni vice?:)) Nechce se mi verit ze to je pouze tim ze maji svicku kolmo k pistu cos je asi uplne nejidealnejsi ale to preci nebude ten hlavni duvod ne?


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 28 leden 2008 15:49 
Offline

Registrován: 16 listopad 2004 21:23
Příspěvky: 2921
Bydliště: Praha
Primárně nejde ani tak o SOHC či DOHC, ale o počet a velikost (včetně hmotnosti) ventilů v jednom válci: více ventilů jednak zlepšuje plnění a výplach válce, přičemž jejich nižší hmotnost (na jeden ventil) omezuje setrvačné hmoty, tedy umožňuje jít s otáčkami motoru výše. Ze stejného důvodu (kvůli omezení setrvačných hmot součástek vykonávajících vratný - nikoli otáčivý - pohyb) je lepší DOHC než SOHC.

_________________
Když auto, tak japonské! Když japonské, tak Mitsubishi! A to navzdory všem potížím MMC...


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 28 leden 2008 16:43 
Offline

Registrován: 19 prosinec 2007 20:51
Příspěvky: 110
Bydliště: Ustecky kraj
Automobil: Carisma
Typ motoru: 4G93 MPI
Rok výroby: 1997
Takze jde v principu jen o dosazeni vyssich otacek mensi setrvacnosti hmotnosti dilu?
A kdyz bude motor sohc a dohc totozny, tak preci DOHC ma mterialu vice nez sohc ne? (teda jen o vacku) Nebo spis nechapu ten vratny pohyb.
Chapu to treba u hondy kde dohc ma vyhodu v promennem casovani i vyfuk. ventilu oproti sohc.


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 28 leden 2008 21:39 
Offline

Registrován: 16 listopad 2004 21:23
Příspěvky: 2921
Bydliště: Praha
h0 píše:
Takze jde v principu jen o dosazeni vyssich otacek mensi setrvacnosti hmotnosti dilu?
A kdyz bude motor sohc a dohc totozny, tak preci DOHC ma mterialu vice nez sohc ne? (teda jen o vacku) Nebo spis nechapu ten vratny pohyb.
Chapu to treba u hondy kde dohc ma vyhodu v promennem casovani i vyfuk. ventilu oproti sohc.


Ne, takhle tomu není, resp. není to úplně přesně interpretované. Pro výkon si v případě nepřeplňovaného benzínového motoru musíš tzv. sáhnout do otáček. Jenže max. otáčky jsou limitovány řadou faktorů: kromě nejdůležitějšího z nich, tj. "střední pístové rychlosti", jde zejména o to, aby ventily "stíhaly". Pokud je ventil velký a těžký, musíš mu dát silnější pružinu, případně dvě pružiny, a zase řešíš problém namáhání rozvodového mechanismu, který pak musíš dostatečně nadimenzovat = další hmotnosti navíc, byť v daném případě rotující, což ještě není tak zlé. K tomu je nutno připočítat vratný pohyb (tedy když zůstaneme "nahoře", na úrovni hlavy motoru, a nebudeme se vůbec zabývat "spodkem", klikovým mechanismem) ventilových vahadel a hydraulických zdvihátek, jež také něco váží.

Shrnuto do jedné věty: hmoty vykonávající vratný pohyb jsou největším nepřítelem potřebného zvýšení otáček motoru, zatímco rotující hmoty čistě z tohoto hlediska vůbec nevadí. Pod oním zvyšováním otáček ovšem netřeba chápat "neschopnost" jich dosáhnout, ale fyzickou nemožnost jít nad určitou jejich hranici, kde se to prostě už tzv. "potká", zatímco schopnost rychlé změny otáček motoru je o hmotách v pohybu obecně, bez ohledu na to, zda vykonávají rotační nebo vratný pohyb.

Jakékoli "ladění motoru" je samozřejmě velmi komplexní otázkou, kdy rozhodně nelze uplatnit jeden izolovaný konstrukční zásah, aniž by nebyl provázen řadou dalších - jak to obvykle dělají "tuzeři"...

Rovněž pokud jde o průběžné či skokové změny časování rozvodu (může se to týkat jen sacích - nejčastěji, event. sacích i výfukových ventilů), tak na to rozhodně nutně nepotřebuješ DOHC. Ostatně i Tebou zmíněná Honda to povětšinou umí i s pouze jednou vačkou.

_________________
Když auto, tak japonské! Když japonské, tak Mitsubishi! A to navzdory všem potížím MMC...


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 4 ] 

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na:  
cron
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz