mitsubishi.megaherz.cz
https://mitsubishi.megaherz.cz/

Nezdrave klepani
https://mitsubishi.megaherz.cz/viewtopic.php?f=49&t=191
Stránka 2 z 3

Autor:  Mitsi [ 02 srpen 2006 11:19 ]
Předmět příspěvku: 

Bacha, je tam ještě jedno ložisko, které je účelné měnit při výměně celé spojky: to ložisko je uprostřed setrvačníku motoru a zapadá do něj konec předlohové hřídele převodovky.
Jestliže hluk ustane při úplném sešlápnutí pedálu spojky, pak problém určitě není ve spojce ani ve shora zmíněném ložisku, ale v samotné převodovce, přesněji v uložení předlohy.

Autor:  carisma [ 02 srpen 2006 11:25 ]
Předmět příspěvku: 

Meli rozebranou i prevodovku, a v ni ma byt vse v poradku. Tak doufam ze je opravdu vse v poradku.

Autor:  denis [ 02 srpen 2006 12:42 ]
Předmět příspěvku: 

Ta věc na obrázku č 4 a 5 je přítlačný talíř neboli "přítlačák".

Autor:  Begy [ 02 srpen 2006 14:16 ]
Předmět příspěvku: 

nemá to táhlý rovnoměrný zvuk. spíš jakoby ložislo o přítlačák škrtalo je to taký to tststststststs. Koukal jsem na spojkovou páčku a klepe se (což by neměla). Když začnu pomalu sešlapovat spojku tak se to tststststs začíná měnit spíš rytmického pískání-skřípání. A čím víc tu spojku sešlapuju tak to utichá až to ztichne úplně.

Autor:  Mitsi [ 02 srpen 2006 16:32 ]
Předmět příspěvku: 

Pak je chyba ve špatně nastaveném kroku pedálu spojky: vypínací ložisko se v "klidovém stavu" (když se pedálu spojky nedotýkáš) nesmí talířové pružiny přítlačáku dotýkat ani trochu!!! Pokud se dotýká, brzdy se zničí.

PS: Existují samozřejmě i takové konstrukce, kde to neplatí - tzv. "vypínací ložisko ve stálém záběru". Tak to mají řešeno některé francouzské vozy, ale Mitsubishi rozhodně ne.

Autor:  Begy [ 02 srpen 2006 18:17 ]
Předmět příspěvku: 

tam není co nastavovat, to je hydraulická spojka.

Autor:  Mitsi [ 03 srpen 2006 08:35 ]
Předmět příspěvku: 

Ale samozřejmě, že je! Pominu-li skutečnost, že seřízení (a potřeba jeho pravidelné kontroly) je součástí každé instrukční knížky k novému autu, tak stači prosté pokleknutí na zem před otevřené dveře řidiče, "pohmatání" kroku pedálu spojky při běžícím motoru (moment dotyku vypínacího ložiska s talířovou pružinou je okamžitě cítit - v pedálu začne jakoby "tepat") a správné nastavení "mrtvého chodu"/vůle úpravou délky tyčky (za pomoci dvou plochých klíčů) spojující pedál s pístem hlavního spojkového válce. Kdo tohle pravidelně nekontruluje a neupravuje, ten se pak nesmí divit, že mu jeho spojka málo vydržela!!!

Autor:  Mitsi [ 03 srpen 2006 08:36 ]
Předmět příspěvku: 

Lidi, proboha, občas si něco o těch svých autech přečtěte! Když už nikde jinde, tak alespoň v instrukční knížce...

Autor:  Begy [ 03 srpen 2006 09:12 ]
Předmět příspěvku: 

ale Mitsi ono je to trochu jinak. O pedál vůbec nejde! Dole u spolky je prasátko, to se zkládá z válečku s těsněním a PRUŽINKY která váleček stále vytlačuje. Takže páčka je stále tlačena a ložisko se tím dotýká přítlačáku.
Pedálem se dá nastavit maximálně tak jak moc spojka vystaví - o kolik potom váleček povyleze

To co popisuješ se nastavovalo u lankových spojek, tam to šlo.

To zní jako bys tvrdil že nastavením pedálu docílíš aby se brzdové čelisti vůbec odbržďovaly. Ta spojka funguje na úplně stejném principu, jen je tam ještě k tomu navíc ta pružinka.

Autor:  Mitsi [ 03 srpen 2006 13:07 ]
Předmět příspěvku: 

Je tomu trochu jinak.

Ano v onom prasátku je skutečně pružinka, která vytlačuje pístek proti tyčce/vidličce spojené s pedálem spojky, a to až do plné délky min. zdviku/krajní/výchozí polohy pístku dané speciální ségrovkou (aby to nevyklouzlo...). Důvod je prostý: ta tyčka/vidlička je ve vztahu k pístku hlavního spojkového válce pouze volně ložená a upevněná (samozřejmě otočně) je jen na vlastním pedálu spojky), tj. pokud by tam ta pružinka nebyla, tyčka by prostě na jedná straně (u toho pístku) vypadla - abstrahuji teď od přítomnosti pryžové prachovky, která by za normálních okolností (do doby svého prodření) takovému vypadení zřejmě bránila. Na uložení pedálu spojky je navíc vratná pružina a spínač tempomatu (pokud je jím vůz vybaven). To je tedy jedna část/jeden konec systému.

Na druhé straně je pak opět hydraulický válec, tentokrát už ovšem bez pružiny uvnitř prasátka, jehož výsuvná část se opírá o ovládací páku na jejímž (opět rozvidleném) konci je zaklesnuto vypínací ložisko spojky. Při sešlápnutí pedálu spojky dojde nejprve k vymezení všech vůlí až po moment dotyku čelní strany ložiska vůči packám talířové pružiny (pedál prakticky bez odporu, v momentě dotyku v něm začne tzv. tepat), následně pak dalším axiálním pohybem/pusunem dochází k roztočení vnitřního kroužku ložiska (aby nedošlo k protáčení "stojícího dílu" ve vztahu k packám talířové pružiny) až do momentu stlačení pružiny, tedy oddálení disku přítlačáku od spojkové lamely a tím i kýženému přerušení mech. spojení klikovky motoru s předlohou převodovky. Při uvolňování spojkového pedálu se pak o zpětný pohyb vypínacího ložiska primárně stará protitlak talířové pružiny, od momentu přerušení jeho "dotyku" však svou roli přebírá pružina na kyvném uložení/čepu ovládací páky, event. (to podle provedení na tom kterém typu) geometrie celého uložení vs. gravitační síly (i proto je páka povětšinou z masivního a tudíž i těžkého materiálu kovaného do zápustky), kteréžto oddálí ložisko od přítlačáku tak, ABY SE HO VŮBEC NEDOTÝKALO, TJ. ABY SE VNITŘNÍ KROUŽEK NEPROTÁČEL!

Z popisu vyplývá, kde všude může nastat problém. Zároveň souhlasím s tím, že nastavení tyčky/vidličky u spojkového pedálu primárně ovlivňuje míru stlačení talířové pružiny spojky, ale... ALE MUSÍ TAM BÝT SPRÁVNĚ NASTAVEN MRTVÝ KROK, A TO PRÁVĚ ZA TÍM ÚČELEM, ABY SE LOŽISKO PŘI UVOLNĚNÉM PEDÁLU SPOJKY NEDOTÝKALO TALÍŘOVÉ PRUŽINY. OPAKUJI: MMC NEPOUŽÍVÁ KONSTRUKCI S VYPÍNACÍM LOŽISKEM VE STÁLÉM ZÁBĚRU, TUDÍŽ SPRÁVNÉ SEŘÍZENÍ MRTVÉHO KROKU JE MIMOŘÁDNĚ DŮLEŽITÉ Z HLEDISKA ŽIVOTNOSTI VYPÍNACÍHO LOŽISKA, ALE I KONCŮ PACEK TALÍŘOVÉ PRUŽINY!!! Tomu důkazem je nákres a pokyny ke správnému nastavení mrtvého kroku pedálu spojky v každé instrukční knížce.

V praxi jsem se setkal se dvěma extrémy: tyčka/vidlička příliš nakrátko, tj. obrovský mrtvý krok, který sice chrání ložisko spojky, ale současně způsobuje (z hlediska vnějších projevů) jakoby nedostatečné sešlapávání pedálu, resp. "vystavování" spojky, a tím i obtížné řazení rychl. stupňů; tyčka/vidlička příliš dlouhá, tedy žádný mrtvý krok a ložisko permentně v záběru se všemi neblahými důsledky pro životnost spojkového kompletu. Z vozů Mitsubishi, které se dostaly do mých rukou (pomíjím vozy fungl nové), jich mělo špatně seřízený mrtvý krok pedálu spojky cca 90%! Problém je totiž v tom, že v důsledku opotřebení se poměry v systému ovládnání a zj. v samotném spojkovém kompletu mění, tj. nastavení je třeba kontrolovat a v případě potřeby i měnit. A to, bohužel, málokdo dělá.

Autor:  denis [ 03 srpen 2006 13:29 ]
Předmět příspěvku: 

Tak tak, jinak by nebylo možné nastavit po výměně spojku a čověk by se nestačil divit-princip hydraulického vystavování spojky je obdobný jako systém brzd-jeden válec po stlačení vysune druhý válec, který vypne spojku, respektivě hýbe s brzdama. Mezi válci je hadička, ve které je kapalina (většinou brzdovka či jiná hydraulická kapalina).
Nastavení spojky se páchá většinou na pracovním válci-ten co je u spojky, ale možností je více. Super je, když se z nějakého důvodu zavzdušní tento systém-odskákal jsem z parkoviště jako bych seděl poprvé za volantem. :lol:

Autor:  Mitsi [ 03 srpen 2006 14:05 ]
Předmět příspěvku: 

Systémy hydraulického ovládnání spojky jsou v zásadě 4:
1/ "a la Š1000MB", tj. v podstatě přesně to, co používá MMC a co bylo shora popsáno;
2/ "a la Citroen", který se liší pouze aplihací LHM namísto brzdové kapaliny, samozřejmě pouze v případě, že je vůz vybaven Hydroactivem, resp. vysokotlakým čerpadlem (a to ještě ne u všech vozů);
3/ "a l'Audi", kde hlavní spojkový válec nefunguje jako "pumpa", ale je to pouze "píst" v okruhu (na jednu stranu tlačí, z druhé tahá...) - zásadní nevýhodou je, že bez vakuové pumpy nelze takovýto systém naplnit kapalinou, resp. úspěšně odvzdušnit;
4/ "a la cosi" (teď si zaboha nemohu vzpomenout, kdo tohle používá) se speciálním provedením výkonného spojkového válce - umístěn přímo u vypínacího ložiska spojky.

O jiných nějak nevím .

Autor:  xor [ 03 srpen 2006 14:18 ]
Předmět příspěvku: 

Par obrazku a nastaveni pedalu viz http://k-lanandreajoy.net/Galant%20Serv ... clutch.pdf

Autor:  xor [ 03 srpen 2006 14:34 ]
Předmět příspěvku: 

denis píše:
Nastavení spojky se páchá většinou na pracovním válci-ten co je u spojky, ale možností je více. ..

A u Galanta (nebo Mitsubishi obecne) to jde nejak nastavit? Moje spojka zabira uz celkem vysoko a nastaveni ty tycky u pedalu nevede k cili - maximalne se zbytecne prodlouzi chod pedalu, ktery je pak navic nad ostatnima (brzdovy, plyn).

Autor:  Mitsi [ 03 srpen 2006 14:35 ]
Předmět příspěvku: 

No vida, xor má všechno (jako obvykle :lol: ). Ale nastavovat bych to podle toho nechtěl...
PS: Já to totiž zase dělám pouze vlastním citem...

Stránka 2 z 3 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/