Brumla píše:
... žádné nervózní cukání jako u dvouhřídelových čtyřválců......
Já ale stále hovořím o V6 od MMC!
Co roztočí ten vršek (vačky)? No přece "spodek" (klikovka)! Proto má vždy "vršek" při každé prudší změně otáček z hlediska rozdílných momentů setrvačnosti jisté zpoždění za "spodkem", ať už je rozložení odporu ventilových pružin, resp. časování jakékoli!
Promítnuto do napětí rozvodového řemene: V případě akcelerace "spodku" se řemen na "náplavu" (nevím, jak se to u auťáků terminologicky správně jmenuje - prostě na té straně, na které není napínák) samovolně našponuje, jelikož musí roztočit otáčkově zaostávající a tím pádem proti růstu otáček působící "vršek", tudíž se na druhé straně, na "úplavu" (na straně s napínákem) logicky uvolní a hydraulický napínák musí toto uvolnění dohnat přišponováním řemene, aby někde nepřeskočil o zub.
V případě decelerace je tomu přesně naopak: Klikovka ztrácí otáčky rychleji než vačky, tedy se řemen na "náplavu" uvolní a na "úplavu" svým samovolným našponováním změní polohu držáku napínací kladky, poněvadž hydraulický napínák není - a to zcela záměrně - tak silný, aby udržel stejnou polohu kladky, které dosáhl při akceleraci (při uvolnění řemene na straně napínáku).
Přitom obecně platí, že čím více toho řemen musí hnát (počet vaček, počet ventilů, vodní, olejová a event. i palivová pumpa, a také rolny, kola a řemenice, přesněji všechny "pohybující se hmoty"), tím jsou změny napětí řemene na "náplavu" a "úplavu" větší. Vztaženo konkrétně k míře vysunutí plunžru hydraulického napínáku řemene na V6 motorech od MMC se jedná o několik mm, to vše v rámci jednoho prudkého prošlápnutí pedálu plynu!
To je také hlavní důvod, proč tam ten "pohyblivý" napínák vlastně je. Mnozí se domnívají, že je tam kvůli vytahování řemene vlivem provozního stárnutí, ale to je laický omyl: "prodloužení" řemene je naprosto minimální a větší vliv než čas a najeté km na něj má teplota. Motory s jednou vačkou a jednou max. dvěma rolnami si ostatně vystačí s napínací kladkou napevno, přičemž pokud tam už nějaká pružina je, pak slouží výhradně k zajištění správného napětí řemene v rámci jeho prvotní montáže.
No a konečně se dostávám k Brumlou zmíněné "předělávce napevno" úplným vyřazením hydraulického napínáku: Tohle bych speciálně na takovémto motoru rozhodně nedělal, jelikož pak by musel všechny ty "pecky", které jinak z větší části schytá napínák, vydržet sám rozvoďák! Proč, to je snad z mého popisu shora jasné. A dopady na životnost řemene jsou snad také dostatečně zřejmé.