Brumla píše:
Ahoj,
Mitsi, dík že jsi to dočetl

, dělám si legraci samožřejmě....

No uvedl jsem to, že je to tak trochu pohled z druhé strany. No ale přece jenom bych to neviděl tak černobíle, prostě je to věc vnímání buď to pojmu jako ty, že Mizuno ze mě dělá blba co neumí točit volantem, nebo se na to podívám pozitivně a řeknu, že se snažil vytvořit rychlé a bezpečně ovladatelné auto a ne potencionálního zabijáka nebo káru na kterou musí být poviné školení (viz. Viper, nebo některé vozy Ferrari).
Už jsem si tu někde před nějakou dobou povzdechl, že nějak nechápu, k čemu jsou dobré "sporťáky" v cenách nad 6 mega, např. MB SLS AMG, když bohatému majiteli možná zvednou ego, ale rozhodně mu nedopřejí radost z jízdy, kterou v pol. 90. let min. st. zažívali novopečení majitelé japonských sporťáků. Ne, že bych na obojí finančně dosáhl ať už tehdy nebo dnes, ale díky své práci jsem měl příležitost se alespoň povozit, takže srovnávám osobní zkušenosti, byť je dělí značný časový odstup. Dnes tu holt máme uniformně tupá auta pro tupé řidiče.
Brumla píše:
Druhá věc je názor toho amíka podobný Mizunovu, že pokud si dám nějakou maximální konstruční rychlost (250km/h), mám definovanou plochu styku pneumatik (v případě GT musíš vzít v potaz, že gumy před 20-ti lety, kdy se GT projektovalo, nebyly to co jsou dnes i tady se udělalo strašně moc práce) tak potřebuji prostě nějaký přítlak abych udržel auto na silnici a měl byť teoreticky dostatečný grip. A jak to dosáhnout, gumy mám 225, velké lavory (spoilery) na civilní auto dát nemohu co s tím, mám 90-tá léta minulého století, kdy nějaké speciálně tvarované podlahy vytvářející podtlak pod autem či jiné vychytávky nějak nejsou....
Teď mi můžeš věřit, nebo nemusíš, Tvoje věc. Nemám čas, náladu, chuť ani sílu někde něco na podporu toho, co bude následovat, dohledávat na netu. Je to asi takhle:
- Vytváření dodatečného aerodynamického přítlaku není u "civilního" sporťáku potřebné, dokonce je to nežádoucí, poněvadž takový přítlak výrazně zvyšuje aerodynamický odpor a současně zvyšuje valivé odpory, což "ubírá" na výkonu i maximálce a přidává na spotřebě.
- Výrazný dodatečný aerodynamický přítlak znamená extrémní namáhání podvozku, všech prvků zavěšení, ložisek, disků kol a pneumatik. To vše se tím pádem extrémně zahřívá a hrozí přinejmenším selhání pneumatik. Vždyť při jízdě blízké rychlostnímu indexu pneu kriticky klesá LI.
- Na druhé straně je třeba zabránit vzniku vztlakové aerodynamické síly. To lze udělat zejména optimalizací proudění vzduchu motorovým prostorem a pod vozem. Téměř vždy je to také součástí "ladění" zcela sériových vozů v aerodynamickém tunelu a obvykle na nich není nic vidět - ve smyslu spojlerů a jiných nesmyslů. Ta aerodynamika jednoduše "není vidět" a jenom "tuzeři" jsou přesvědčeni, že dokáží auťák "vylepšit" bez tunelu.

Bacha, neplést si to se vzhledem např. okruhových speciálů! Tam jde totiž o co nejnižší těžiště, a při minimální světlosti podvozku se pak už těžko "ladí" ono poudění pod vozem a nezbývá, než se uchýlit k dodatečným aerodynamickým prvkům.
- Směrová stabilita jízdy je vždy především funkcí podvozku a rozložení hmot, při vysoké rychlosti pak i aerodynamických parametrů karoserie vozu!
- A tak jediné, k čemu se vyšší hmotnost vozu může hodit, je odolnost vůči aquaplaningu.
Brumla píše:
Asi ta vhodně zvolené hmotnost není až takové pitomost i když je to možná jen teorie a kontruktérům to tak prostě jen vyšlo a prostě když to poskládali tak tu váho měly - já to nevím jen jsem po diskuzi s tím amíkem už přestal řešit zda je GT příliž těžké či ne - spíš asi ne s porovnáním s obdobnými auty.... Shrnuto jeho názor se mi zdá poměrně logický i když ne asi aplikovatelný obecně....
Mizuno a další jen marketingově činí z nouze ctnost. Ostatně v každé učebnici marketingu se uvádí klasický příklad, kdy se po objevu technologie ztužení pokrmových tuků rozjela marketingová masáž, která je na desítky let dokázala na trhu prosadit jako plnohodnotný ekvivalent sádla a másla. Že to není pravda, to ví nejen každý kuchař!
