mitsubishi.megaherz.cz

Diskuzní fórum nejen o vozech Mitsubishi
Právě je 10 květen 2024 16:11

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 43 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: rozvodak
PříspěvekNapsal: 20 březen 2012 13:04 
Offline

Registrován: 16 listopad 2004 21:23
Příspěvky: 2921
Bydliště: Praha
Promiň, Brumlo, ale já to "čtu" zcela opačně: za "chybu" považuji onu vyleštěnou vnější plochu řemene, nikoli tu vnitřní. Kromě toho mi není jasné, co tam chceš "utahovat": vždyť ten držák nesoucí napínací rolnu musí být "bez vlivu" hydraulického napínáku volně pohyblivý (samozřejmě v rámci konstrukčně daného rozsahu výkyvu) a neměl by mít ve svém čepu vůli způsobující osovou výchylku ložiska na něm napevno přišroubované rolny.

_________________
Když auto, tak japonské! Když japonské, tak Mitsubishi! A to navzdory všem potížím MMC...


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: rozvodak
PříspěvekNapsal: 20 březen 2012 13:49 
Offline

Registrován: 04 říjen 2008 09:24
Příspěvky: 976
Automobil: Dodge Stealth TT
Typ motoru: 6G72 3,0 Twin Turbo
Rok výroby: 1994
Ahoj, neomlouvej se o nic nejde :grin: Ale asi se každý bavíme o jiné kladce, ta s těmi dvěma otvory na čelním excentru se nastaví na pevné předpětí a pak se utáhne už se s ní nehýbe, tedy žádná vůle se neprojevuje a co se týká té nosné páky (té černé) tam je opět šroub ce se přitáhne na tvrdo, točná vůle je dána konstrukcí vnitřní trubky uvnitř páky s tím nic neuděláš je to prostě tak. Ale i tam se tlakem napínáku ta vůle více méně vymezí, případné balancování je možné pouze teoreticky, v praxi je to docela pevné a rozhodně se to nemůže nějak naklonit třeba 1 milimetr nebo tak moc, to by ten otvor musel být totálně vydřený v celé délce - dost nereálné...


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: rozvodak
PříspěvekNapsal: 20 březen 2012 14:13 
Offline

Registrován: 16 listopad 2004 21:23
Příspěvky: 2921
Bydliště: Praha
Vždyť ano, řeč je stále jen o té napínací kladce, jen si asi nerozumíme v tom, kde může vznikat vůle a jaké to případně může mít následky. Ostatně proto jsem napsal, že by držák "neměl mít ve svém čepu vůli způsobující osovou výchylku ložiska na něm napevno přišroubované rolny".

A pokud jde o tohle
Brumla píše:
...Ale i tam se tlakem napínáku ta vůle více méně vymezí, případné balancování je možné pouze teoreticky, v praxi je to docela pevné a rozhodně se to nemůže nějak naklonit třeba 1 milimetr nebo tak moc, to by ten otvor musel být totálně vydřený v celé délce - dost nereálné...

pak si stojím za tím, že plunžr hydraulického napínáku není schopen vymezit tu vůli v ose držáku napínací kladky, o kterou nám zde jde. Kromě toho, při každém přechodu z akcelerace do decelerace (a naopak) dochází k na první pohled značným výkyvům onoho napínacího mechanismu, což je jednak neklamným projevem správné funkce hydraulického napínáku a zároveň možnou příčinou opotřebení osy držáku.

_________________
Když auto, tak japonské! Když japonské, tak Mitsubishi! A to navzdory všem potížím MMC...


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: rozvodak
PříspěvekNapsal: 20 březen 2012 14:55 
Offline

Registrován: 04 říjen 2008 09:24
Příspěvky: 976
Automobil: Dodge Stealth TT
Typ motoru: 6G72 3,0 Twin Turbo
Rok výroby: 1994
Kromě toho, při každém přechodu z akcelerace do decelerace (a naopak) dochází k na první pohled značným výkyvům onoho napínacího mechanismu, což je jednak neklamným projevem správné funkce hydraulického napínáku a zároveň možnou příčinou opotřebení osy držáku.[/quote]

člověče ani ne :smile: , tím, že jsou to čtyři vačkové hřídele tak se odpor ventilových pružin vcelku pěkně rozkládá a ten napínák (tedy nový) se ani moc nepohybuje. Tohle jsem koumal právě když jsem řešil nějakých 100 tis 'tamu nazad' opravu rozvodů. Pokud je to v pořádku, je to pěkně klidné a pouze to lehce ševelí, fakt pěkné, žádné nervózní cukání jako u dvouhřídelových čtyřválců...... Až to kolega opraví, dá mi zapravdu a bude nadšen :lol:


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: rozvodak
PříspěvekNapsal: 20 březen 2012 15:56 
Offline

Registrován: 16 listopad 2004 21:23
Příspěvky: 2921
Bydliště: Praha
Brumla píše:
... žádné nervózní cukání jako u dvouhřídelových čtyřválců......

Já ale stále hovořím o V6 od MMC!

Co roztočí ten vršek (vačky)? No přece "spodek" (klikovka)! Proto má vždy "vršek" při každé prudší změně otáček z hlediska rozdílných momentů setrvačnosti jisté zpoždění za "spodkem", ať už je rozložení odporu ventilových pružin, resp. časování jakékoli! :idea:

Promítnuto do napětí rozvodového řemene: V případě akcelerace "spodku" se řemen na "náplavu" (nevím, jak se to u auťáků terminologicky správně jmenuje - prostě na té straně, na které není napínák) samovolně našponuje, jelikož musí roztočit otáčkově zaostávající a tím pádem proti růstu otáček působící "vršek", tudíž se na druhé straně, na "úplavu" (na straně s napínákem) logicky uvolní a hydraulický napínák musí toto uvolnění dohnat přišponováním řemene, aby někde nepřeskočil o zub.
V případě decelerace je tomu přesně naopak: Klikovka ztrácí otáčky rychleji než vačky, tedy se řemen na "náplavu" uvolní a na "úplavu" svým samovolným našponováním změní polohu držáku napínací kladky, poněvadž hydraulický napínák není - a to zcela záměrně - tak silný, aby udržel stejnou polohu kladky, které dosáhl při akceleraci (při uvolnění řemene na straně napínáku).

Přitom obecně platí, že čím více toho řemen musí hnát (počet vaček, počet ventilů, vodní, olejová a event. i palivová pumpa, a také rolny, kola a řemenice, přesněji všechny "pohybující se hmoty"), tím jsou změny napětí řemene na "náplavu" a "úplavu" větší. Vztaženo konkrétně k míře vysunutí plunžru hydraulického napínáku řemene na V6 motorech od MMC se jedná o několik mm, to vše v rámci jednoho prudkého prošlápnutí pedálu plynu!

To je také hlavní důvod, proč tam ten "pohyblivý" napínák vlastně je. Mnozí se domnívají, že je tam kvůli vytahování řemene vlivem provozního stárnutí, ale to je laický omyl: "prodloužení" řemene je naprosto minimální a větší vliv než čas a najeté km na něj má teplota. Motory s jednou vačkou a jednou max. dvěma rolnami si ostatně vystačí s napínací kladkou napevno, přičemž pokud tam už nějaká pružina je, pak slouží výhradně k zajištění správného napětí řemene v rámci jeho prvotní montáže.

No a konečně se dostávám k Brumlou zmíněné "předělávce napevno" úplným vyřazením hydraulického napínáku: Tohle bych speciálně na takovémto motoru rozhodně nedělal, jelikož pak by musel všechny ty "pecky", které jinak z větší části schytá napínák, vydržet sám rozvoďák! Proč, to je snad z mého popisu shora jasné. A dopady na životnost řemene jsou snad také dostatečně zřejmé.

_________________
Když auto, tak japonské! Když japonské, tak Mitsubishi! A to navzdory všem potížím MMC...


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: rozvodak
PříspěvekNapsal: 20 březen 2012 16:52 
Offline

Registrován: 04 říjen 2008 09:24
Příspěvky: 976
Automobil: Dodge Stealth TT
Typ motoru: 6G72 3,0 Twin Turbo
Rok výroby: 1994
Ahoj,

to co říkáš je pravda, ale na napínáku to téměř není vidět, řemen je dost napnutý a nový napínák rukou nezatlačíš je to síla jako blbec... Jak říkám na opravených rozvodech není prakticky žádný pohyb vidět. Také jsem očekával co tam ten napínák bude všechno provádět - nic se neděje.... Navíc u turbo motorů z GT není změna otáček nijak super rychlá, na klapce je tlumící člen, který brání rychlému pohybu klapky (málo se to ví) a tím tlumí rázy v sacím traktu, protože turba mají jistý doběh......


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: rozvodak
PříspěvekNapsal: 21 březen 2012 09:09 
Offline

Registrován: 03 říjen 2005 14:58
Příspěvky: 893
Uvazuju na vadnym hydraulickym napinakem - to se obavam pouze pouhym pohledem na drik tezko zjisti.
Tezko rict, do jake polohy by remen napnuty nap.kladkou zatlacil drik vadneho hydr.napinaku, tj. jak moc pod hranici 3.8 mm a zda-li vubec pod tuto hranici, pokud 3.8mm je poloha, ve ktere se drik pri montazi odjisti.


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: rozvodak
PříspěvekNapsal: 21 březen 2012 09:55 
Offline

Registrován: 16 listopad 2004 21:23
Příspěvky: 2921
Bydliště: Praha
enemdym píše:
Uvazuju na vadnym hydraulickym napinakem - to se obavam pouze pouhym pohledem na drik tezko zjisti.

Pokud je patrný únik oleje kolem dříku, je na výměnu zcela určitě. Ovšem ani zesláblý hydraulický napínák nemůže způsobovat to, že držák napínací kladky chodí "z vinglu".

enemdym píše:
Tezko rict, do jake polohy by remen napnuty nap.kladkou zatlacil drik vadneho hydr.napinaku, tj. jak moc pod hranici 3.8 mm a zda-li vubec pod tuto hranici

Jak jsem už výše napsal, při prudkých změnách otáček ten dřík běžně chodí mimo rozsah základního nastavení 3,8-4,5mm, které je tam (a takto určené) právě proto, aby se ani starší a již trochu unavený napínák nedostal do extrémů, tj. do stavu, kdy doraz unašeče napínací rolny z jedné strany zatlačí dřík tak hluboko, že dosedne až na tělo hydr. napínáku, a z druhé strany dojde k maximálnímu vysunutí dříku (tuším něco okolo 11mm) hydr. napínáku. Pokud to chodí mezi těmito extrémy, je to ještě OK. Samozřejmě platí, co zmínil Brumla: čím je hydr. napínák v lepší kondici, tím je "tvrdší" a tím jsou také menší výkyvy unašeče napínací rolny.

enemdym píše:
pokud 3.8mm je poloha, ve ktere se drik pri montazi odjisti.

Nějak jsem nepochopil, jak je tohle myšleno: rozpětí hodnot 3,8-4,5mm platí pro "vůli" při vyrovnaných tazích/tlacích v rozvodech, tj. při ustálených otáčkách motoru, resp. na stojícím motoru po vyrovnání sil na obou stranách rozvodu. S tím, v jaké poloze se dřík při montáži odjistí, to má málo co společného.

_________________
Když auto, tak japonské! Když japonské, tak Mitsubishi! A to navzdory všem potížím MMC...


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: rozvodak
PříspěvekNapsal: 21 březen 2012 12:48 
Offline

Registrován: 04 říjen 2008 09:24
Příspěvky: 976
Automobil: Dodge Stealth TT
Typ motoru: 6G72 3,0 Twin Turbo
Rok výroby: 1994
ahoj,

koukněte třeba sem:

http://www.youtube.com/watch?v=WCcUg_vmmXs

i tak to může být........

No mě to šlo ale upravil jsem odkaz, zkuzto znova.....


Naposledy upravil Brumla dne 21 březen 2012 17:38, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: rozvodak
PříspěvekNapsal: 21 březen 2012 17:15 
Offline

Registrován: 16 listopad 2004 21:23
Příspěvky: 2921
Bydliště: Praha
Rád bych to shlédl, ale video mi nenabíhá (jiná ze sloupce vpravo ano). Mám tento problém jenom já? :roll:

_________________
Když auto, tak japonské! Když japonské, tak Mitsubishi! A to navzdory všem potížím MMC...


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: rozvodak
PříspěvekNapsal: 21 březen 2012 18:48 
Offline

Registrován: 16 listopad 2004 21:23
Příspěvky: 2921
Bydliště: Praha
Díky, teď už to šlo: (ne)hezky volný rozvoďák!

_________________
Když auto, tak japonské! Když japonské, tak Mitsubishi! A to navzdory všem potížím MMC...


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: rozvodak
PříspěvekNapsal: 21 březen 2012 20:48 
Offline

Registrován: 03 říjen 2005 14:58
Příspěvky: 893
A ted dotaz - kdyz se toci motorem pres klikovku po smeru hodin.rucicek (treba pri vymene nadzdvihatek bez demontaze vacek) jsou okamziky, kdy je rozvodak volnejsi a pak opet pevny. Vysvetluju si to tak, ze je to dano vzajemnou polohou vackovych hrideli vuci sobe (je urcita poloha, do ktere se vackova hridel chce pokazde "vratit" a muze tim vule vznikat).
Na videu je to volne uz dost, ale jak to vysvetlite? Predpokladam, ze mezi sacimi vackovymi hrideli je stale stejny pocet zubu remene, tj. ze remen nepreskocil napr. o jeden zub v sestave saci vac. hridel predni hlava - vodni pumpa - saci vack.hridel zadni hlava.
Jinymi slovy, je video nataceno uz v okamziku, kdy remen preskocil, nebo je to projev jen a jen KO napinaku? Kdyby se dalo sahnout i na dalsi casti remene, jestli je remen takhle volny vsude, to by bylo zajimave a k pochopeni vice vypovidajici.


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: rozvodak
PříspěvekNapsal: 21 březen 2012 21:18 
Offline

Registrován: 04 říjen 2008 09:24
Příspěvky: 976
Automobil: Dodge Stealth TT
Typ motoru: 6G72 3,0 Twin Turbo
Rok výroby: 1994
Ahoj,

to na videu je extrém, nejen, že je asi KO napínák ale i je asi špatně nastaveno předpětí. Až to budeš montovat zjistíš, že napínák máš zajištěný a excentrem nastavíš předpětí cca 10Nm a to je řemen už dost napnutý... Je dobré to pak tak 5x protočit ručně a ještě jednou zkontrolovat značky a předpětí. Pak vytáhneš pojistku a skoro se nic nestane, fakt tam není téměř žádný pohyb. Řemen je pak stabilní i když protáčíš ručně motor nic se neuvolňuje - no uvidíš sám, po opravě to fakt pracuje velmi pěkně....


Naposledy upravil Brumla dne 22 březen 2012 08:21, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: rozvodak
PříspěvekNapsal: 22 březen 2012 08:08 
Offline

Registrován: 03 říjen 2005 14:58
Příspěvky: 893
Ahoj,

chci to pochopit, nez se v tom zacnu vrtat.
Pozoruju na rozvodaku totiz to, ze mezi saci vac.hrideli - vodni pumpou - saci vac.hrideli zadna vule neni, ale da se najit misto (pootacenim kliky), kdy se vule objevi. Ocividne pri tom nepreskocil remen, vule tam proste je a pri dalsim pootoceni kliky opet mizi. "Navine" jsou podle me samotne vacky, ktere v momentu vzniku vule jakoby tlaci obe k sobe (moment otaceni obou k vodni pumpe) pusobenim pruzin ventilu na vacky.
Pripoustim uvahu, ze pokud bude nap.kladka spravne nastavena a hydr.napinak 100%-ni, tak by se mel tento efekt minimalizovat, otazka zustava stale stejna, tj. jestli zcela vymizi :?:

Dotaz mam take k pripravku, ktery pouzivate pro nastaveni spravneho predpeti extr.kladky (tj. 10 Nm).
Na 3SX maj tohle na malou racnu nebo spise maly momentak, pokud to chci mit opravdu podle specifikace na 10Nm.
Nebo pak tohle, coz ale je opet by voko a vyrovna se to zahnutym seger.klestim... a opet to vede k nejistote spravneho napnuti remene.


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: rozvodak
PříspěvekNapsal: 22 březen 2012 08:20 
Offline

Registrován: 04 říjen 2008 09:24
Příspěvky: 976
Automobil: Dodge Stealth TT
Typ motoru: 6G72 3,0 Twin Turbo
Rok výroby: 1994
Ahoj,

abych Ti odpověděl jak je to s působením vačkových hřídelů na řemen tak musím sundat kryty a podívat se - jsem těsně před plánovanou výměnou, tak že jsem spíš 'ojetý' ale podívám se. Jinak já používám momenťák ale jde to blbě, protože nemám ručkový ale ten se západkou a když to cvakne tak stejně ještě můžeš rukou pohnout, ale alespoň vím že jsem tak nějak blízko hodnoty - idelání by byl ručkový momenťák ale tím já nedisponuji.

Ahoj


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 43 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 61 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na:  
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz