spc píše:
no a co ma vmax spolocne s meranim normovanej spotreby???
Společného to má asi tolik, že stále hovoříme o Vmax, přitom se z hlediska obsahu tohoto pojmu jedná o úplně jinou Vmax, jelikož se v mezidobí změnila metodika. Stejně tak se změnila metodika měření spotřeby, proto spotřeby deklarované tehdy a dnes jsou jiné, poněvadž jsou měřeny jinak, dle jiné metodiky. Pokud Tě zajímají podrobnosti, najdeš je, když si srovnáš tohle
http://www.unece.org/fileadmin/DAM/tran ... /R084e.pdfs tímhle
http://www.unece.org/fileadmin/DAM/tran ... 101r2e.pdfspc píše:
normovana spotreba musi byt usposobena pre vsetky auta od najslabsich az po najsilnejsie (t.j. prakticky pre tie najslabsie), takze pre silnejsie auta nejaka `zataz` urcite nehrozi!:
Napsal jsem snad někdy někde, že se metodika pro slabá a silná auta liší?
Metodika neurčuje, jakým způsobem/stylem jízdy má být cyklus měření absolvován a je jen na Tobě, zda budeš věřit tomu, že každý výrobce má zájem na tom, aby jeho "testéři" uměli dosáhnout co nejnižší spotřeby. To, jak toho mají dosáhnout, jim samozřejmě radí konstruktér, který nejlépe ví, co "jeho motoru" z hlediska daného požadavku nejvíce vyhovuje a jaká opatření učinil, aby metodiku co nejlépe "očůral". A opět je jen na Tobě, zda mi budeš věřit, že v zájmu co nejnižší spotřeby v testu trápí motory způsobem, jakým s nimi citlivý řidič v praktickém provozu asi nikdy zacházet nebude, což zaplatí na nadspotřebě oproti deklarovaným hodnotám. A "zátěž" v případě výkonného turbomotoru v rámci testu pochopitelně znamená takové otáčky a polohu škt. klapky, kdy už turbo tlačí. Ostatně i velmi tupý řidič instinktivně vnímá, že provozovat turbomotor pod otáčkami náběhu účinku turba je kontraproduktivní. A málo otáček, ale už "pod tlakem", je právě ten režim turbomotoru, kdy dosahuje nejnižší měrné spotřeby!
spc píše:
a zas z tvojej strany zavadzanie a odbacanie od temy- `nove` bolo myslene samozrejme v zmysle mojich doterajsich vedomosti a nie `novinka` v oblasti.
Axiom je pořád stejný: turbomotor zvyšuje tepelnou účinnosti práce pístového spalovacího motoru, což se ví už přinejmenším dobrých 70 let, takže nechápu, co je na tom z mé strany za zavádění a odbočování of tématu.
spc píše:
Jednoducho stale ziadna rozumna a neodporujuca odpoved na otazku `preco moze preplnovanie zlepsovat spotrebu t.j. ucinnost aj pri malej zatazi, kde v podstate este ani nepreplnuje len `viri vzduch`` - stale nachadzam len rozne vyhybave bla bla bla spominajuce sice jasne fakty, ale netykajuce sa konkretne tejto situacie v otazke
a to neber osobne a ako urazku - keby sa ma niekto pytal takuto otazku a nemam byt ticho, tak odpoviem asi podobnu `omacku`
Rozumně, jasně a bez rozporů jsem Ti odpověděl už zde:
Mitsi píše:
Velmi jednoduchá odpověď: turbomotor pracuje (v případě, že turbo tlačí) s vyšší tepelnou účinností, jelikož se stupněm přeplňování roste jeho teoretický kompresní poměr.
Kromě toho má lepší průběh točivého momentu v nižších otáčkách, proto ho není nutno tak vytáčet pro dosažení stejné dynamiky.
a nějak nevím, jak lépe vysvětlit souvislost právě řečeného s metodikou, kterou Ty zřejmě považuješ za nepodstatnou. Jenže pokud se domníváš, že v rámci měření dle stanovené metodiky lze hovořit o
spc píše:
...malej zatazi, kde v podstate este ani nepreplnuje len `viri vzduch``
pak prostě žiješ v omylu a já s tím mnoho nenadělám.