mitsubishi.megaherz.cz

Diskuzní fórum nejen o vozech Mitsubishi
Právě je 10 květen 2024 12:59

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 51 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3, 4  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Teplota oleje u VR4
PříspěvekNapsal: 07 květen 2012 22:07 
Offline

Registrován: 09 duben 2012 19:03
Příspěvky: 125
Bydliště: Zliv u Českých Budějovic
Automobil: černá 3000GT VR4
Typ motoru: 3.0 Twinturbo
Rok výroby: 1994
jake hodnoty nabyvaji hlavni rysky u ukazatele teploty oleje? Pred vymenou jsem mel 5W40 Shell Helix a tam mi teplota neprelezla tu prostredni velkou carku, tedka jsem dal 10W60 Liqui Moly a mam v provozu ve meste zvysenou teplotu o dve male carecky nad tu velkou. Je toto zvyseni teploty umerne hustemu oleji po vymene? Docela jsem cumel, jakej je rozdil mezi jednolivejma olejema v zahrivani.


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: Teplota oleje u VR4
PříspěvekNapsal: 08 květen 2012 08:53 
Offline

Registrován: 04 říjen 2008 09:24
Příspěvky: 976
Automobil: Dodge Stealth TT
Typ motoru: 6G72 3,0 Twin Turbo
Rok výroby: 1994
Ahoj,

10W60 je na VR-4 dost extrémní výběr jak jsi na to přišel? To bych tam asi nedal....


Přílohy:
olej.pdf [33.91 KiB]
291 krát
Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: Teplota oleje u VR4
PříspěvekNapsal: 08 květen 2012 09:27 
Offline

Registrován: 03 říjen 2005 14:58
Příspěvky: 893
Zdar Paavo, pokud myslis originalni prostredni budik, tak ten neukazuje teplotu, nybrz tlak oleje. Tlak se meni v zavislosti na tuhosti oleje (studeny, zahraty) a otackach motoru (pumpy).

Vyber oleje neni jednoduchy, uz se to tu resilo, na netu je docela zajimave cteni napr. na http://www.oleje.cz/index.php?left=main&page=mot_visko


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: Teplota oleje u VR4
PříspěvekNapsal: 08 květen 2012 09:50 
Offline

Registrován: 04 říjen 2008 09:24
Příspěvky: 976
Automobil: Dodge Stealth TT
Typ motoru: 6G72 3,0 Twin Turbo
Rok výroby: 1994
Ahoj,

tak, tak, jak říkáš :lol: Po delším experimentování nakonec používám (jak jsem tu už kdysi psal) širokorozsahový 5W50 MOBIL 1 Rally Formula (jezdím celoročně).


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: Teplota oleje u VR4
PříspěvekNapsal: 08 květen 2012 09:52 
Offline

Registrován: 16 listopad 2004 21:23
Příspěvky: 2921
Bydliště: Praha
Paavo píše:
Je toto zvyseni teploty umerne hustemu oleji po vymene? Docela jsem cumel, jakej je rozdil mezi jednolivejma olejema v zahrivani.

Ano, "viskozita" (lidově "hustota", ale fyzikálně jde o něco úplně jiného - dva oleje o diametrálně odlišné viskozitě mohou mít úplně stejnou hustotu) vyjadřuje vlastně "vnitřní tření v kapalině". Použití viskóznějšího oleje poskytuje vyšší míru ochrany proti suchému tření, zejména při vysokých tlacích (olejový film je odolnější vůči protržení), větších vůlích a nižších rychlostech vzájemného pohybu dílů, a to navzdory vyšší teplotě, jako následku onoho vyššího tření v kapalině (neplést se třením mezi vzájemně se pohybujícími díly!). Ony ty oleje s vyšší viskozitou totiž vždy zvyšují odolnost mazaného uzlu proti suchému tření za vysokých teplot. Bohužel se však nehodí pro vysokootáčkové motory s malými vůlemi, kde pro svou vysokou viskozitu "nestíhají" a nedokáží vytvořit dostatečně tlustý mazací film, který pro správné plnění své funkce potřebují. Úplný průšvih pak je použití např. oleje SAE 10W-60 v motoru stavěném na 5W-30 a k tomu se sníženou HTHS viskozitou s extrémně malými (co do průřezu) mazacími kanálky a navíc s chlazením dna pístů (a mazáním pístní skupiny) ostřikem směrovaných trysek zpod spodního okraje válců (ani jedno však není případ motorů v 3000GT): zde je brzké zadření téměř jisté!

Na otázku, "co je lepší", tudíž neexistuje jednoznačná odpověď. V pístovém spalovacím motoru je rozhodující pracovní a také maximální teplota na úrovni prvního pístního kroužku, která rozhoduje o tom, jaký olej je pro daný motor vhodný. Jenže tuhle teplotu neindikuje palubní měřák teploty oleje a ani se nedá říct, že mezi indikovanou teplotou např. v olejové vaně a teplotou na úrovni prvního pístního kroužku existuje přímá úměra.

No a aby to bylo ještě složitější, nutno dotat, že dva různé oleje patřící do stejné viskozitní třídy dle SAE mohou mít dostatečně různé hodnoty viskozity při konkrétních teplotách. Proto je v případě "infomovaného výběru" oleje třeba vždy sledovat i hodnoty uvedené v technickém listu k oleji.

_________________
Když auto, tak japonské! Když japonské, tak Mitsubishi! A to navzdory všem potížím MMC...


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: Teplota oleje u VR4
PříspěvekNapsal: 08 květen 2012 10:10 
Offline

Registrován: 04 říjen 2008 09:24
Příspěvky: 976
Automobil: Dodge Stealth TT
Typ motoru: 6G72 3,0 Twin Turbo
Rok výroby: 1994
Ahoj,

GT má ostřik pístů - chlazení olejem, má dokonce sodíkem plněné dříky ventilů - na tu dobu skvost :lol:


Přílohy:
chlazení pístů.pdf [113.7 KiB]
258 krát
Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: Teplota oleje u VR4
PříspěvekNapsal: 08 květen 2012 10:19 
Offline

Registrován: 16 listopad 2004 21:23
Příspěvky: 2921
Bydliště: Praha
Tak to tedy čumím a tleskám! :clap: Holt skutečná perla.
Tím spíše tam však nepatří 10W-60 :!:

_________________
Když auto, tak japonské! Když japonské, tak Mitsubishi! A to navzdory všem potížím MMC...


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: Teplota oleje u VR4
PříspěvekNapsal: 08 květen 2012 11:48 
Offline

Registrován: 09 duben 2012 19:03
Příspěvky: 125
Bydliště: Zliv u Českých Budějovic
Automobil: černá 3000GT VR4
Typ motoru: 3.0 Twinturbo
Rok výroby: 1994
vyber jsem odvozoval od vetsiny polozavodnich motoru. Pred tim, nez jsem si koupil VR4 jsem mel BMW, kde se automaticky doporucuje do ///M motoru, at je to stara M3 E36 se svym atmosferickym 3.2 sestivalcem, tak M5 E39 s V8 5.0 L olej 10W60...........a tyto motory maji max vykonu jeste o dalsich 1500 ot. vys nez VR4. Jinac je si chyba, ze jsem si pred tim nikde nesehnal manual.........nevim, kde :-((. Jen doufam, ze japonec neni v tomto ohledu tak odlisnej od nemeckejch motoru divize ///Motorsport.


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: Teplota oleje u VR4
PříspěvekNapsal: 08 květen 2012 12:10 
Offline

Registrován: 04 říjen 2008 09:24
Příspěvky: 976
Automobil: Dodge Stealth TT
Typ motoru: 6G72 3,0 Twin Turbo
Rok výroby: 1994
Ahoj,

základní manuál můžeš získat třeba zde: http://www.stealth316.com/misc/3tim.pdf

pokud budeš potřebovat podrobné servizní manuály, tak přijeď na sraz a vezmi si sebou flašku a flash-ku :lol:


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: Teplota oleje u VR4
PříspěvekNapsal: 08 květen 2012 12:30 
Offline

Registrován: 16 listopad 2004 21:23
Příspěvky: 2921
Bydliště: Praha
Obecně sice platí toto
Mitsi píše:
...Ony ty oleje s vyšší viskozitou totiž vždy zvyšují odolnost mazaného uzlu proti suchému tření za vysokých teplot. ...

ale rozhodně to nelze uplatňovat plošně, resp. vycházet z takovýchto analogií:
Paavo píše:
vyber jsem odvozoval od vetsiny polozavodnich motoru. Pred tim, nez jsem si koupil VR4 jsem mel BMW...


A nevěřil bys, jaké viskozity se používají u vysokootáčkových soudobých japonských závodních motorů.
Paavo píše:
...Jen doufam, ze japonec neni v tomto ohledu tak odlisnej od nemeckejch motoru divize ///Motorsport.

_________________
Když auto, tak japonské! Když japonské, tak Mitsubishi! A to navzdory všem potížím MMC...


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: Teplota oleje u VR4
PříspěvekNapsal: 09 květen 2012 08:40 
Offline

Registrován: 02 prosinec 2009 19:06
Příspěvky: 233
Automobil: Mitsubishi 3000GT VR4 Twin turbo
Typ motoru: 6G72
Rok výroby: 2000
Zdarec olejoví experti :smile:

tak asi podle vašeho psaní brzy budu delat znovu GO motoru , protože jsem tam dal Shell Helix Ultra 10w60...
Moje běžná provozní teplota oleje je dle měřícího přístroje (má čidlo ve vaně) je 120°C, v létě i více.
Otáčky motoru jsou v extrému až 7000 - to už je vysokootáčkový ? Nebo je to ještě v limitu pro nízkootáčkový motor ?
Při běžném provozu jezdím tak do 6000ot/min, ale taky jen když vytáčím trojku , čtverku...
Četl jsem , že tento olej používají i F1, tak nevím jestli tam mají nafťáky nebo co ????????? :smile:


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: Teplota oleje u VR4
PříspěvekNapsal: 09 květen 2012 12:38 
Offline

Registrován: 04 říjen 2008 09:24
Příspěvky: 976
Automobil: Dodge Stealth TT
Typ motoru: 6G72 3,0 Twin Turbo
Rok výroby: 1994
Ahoj,

děláš si z toho pr.... :lol: ale proč olej s tak velkou viskozitou ? Zbytečně to namáhá těsnění a gufera a ostřiky taky fungují hůře - není proto žádný důvod, tedy kromě Tvé volby :grin: Rozdíl viskozit mezi nominálem od Mišáků a tou W60 je více než dvojnásobný....


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: Teplota oleje u VR4
PříspěvekNapsal: 09 květen 2012 14:31 
Offline

Registrován: 02 prosinec 2009 19:06
Příspěvky: 233
Automobil: Mitsubishi 3000GT VR4 Twin turbo
Typ motoru: 6G72
Rok výroby: 2000
JJ, dělám si z toho pr... (průzkum) názorů všech co mažou. Jestli se nepletu tak globálním oteplovániím se dostáváme do tropického pásma , a zde je určitě na místě používat W60 , když 0W je do -40°C...
Jinak mám EU verzi rok 2000 a tam japonci doporučovali 10W60, tak jen dodržuji kontinuitu.
A koukal sem na olej při 120°C a je řídkej jak voda , tak si myslím že obstřikuju spodky dobře .


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: Teplota oleje u VR4
PříspěvekNapsal: 09 květen 2012 16:16 
Offline

Registrován: 04 říjen 2008 09:24
Příspěvky: 976
Automobil: Dodge Stealth TT
Typ motoru: 6G72 3,0 Twin Turbo
Rok výroby: 1994
Ahoj,

nepochybuji a nikdy jsem nepochyboval, že spodky ostřikuješ dobře :lol: a koukni letos jsem staroval při -19°C tak to s tím oteplováním nebude až tak horký :lol: :lol:


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: Teplota oleje u VR4
PříspěvekNapsal: 09 květen 2012 23:52 
Offline

Registrován: 16 listopad 2004 21:23
Příspěvky: 2921
Bydliště: Praha
Pánové, neblbněte s 10W-60, nic lepšího, než tohle
Brumla píše:
... širokorozsahový 5W50 MOBIL 1 Rally Formula (jezdím celoročně).

nelze vymyslet. Problém je totiž v tom, že i kdyby 10W-60 dostříkl tam, kam má, nestříká ho tam ani za provozní teploty dostatečné množství na to, aby náležitě plnil svoji chlad. úlohu, tj. aby objemovým množstvím ostřiku/průtoku odváděl dostatečné množství tepla. Tady ta přímá úměra totiž funguje. A že nestíhá třeba chladič oleje, to je už jiná věc.

A co používají některé motory F1, to není vůbec relevantní, jelikož je třeba respektovat zvolená konstrukční řešení. A ta si v některých případech vyžadují dokonce oleje s horním číslem třídy 20!

_________________
Když auto, tak japonské! Když japonské, tak Mitsubishi! A to navzdory všem potížím MMC...


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 51 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3, 4  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 52 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na:  
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz