mitsubishi.megaherz.cz

Diskuzní fórum nejen o vozech Mitsubishi
Právě je 10 květen 2024 11:45

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 250 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 17  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Dotaz na místní odborníky
PříspěvekNapsal: 13 červenec 2013 20:37 
Offline

Registrován: 16 květen 2006 14:24
Příspěvky: 456
expresion píše:
Jestli se nepletu ,ze cim nizsi prvni cislo tim je olej ridsi .... cim ridsi tim rychleji zacne mazat....

@Brumlo: Pujdu tez do 5W-50


Prve cislo je viskozna trieda za studena (W - winter) a druhe za tepla...
Kedysi sa pouzivali oleje `letne` a `zimne`, tie dnesne su uz `celorocne`.

Prilis vysoke druhe cislo moze byt skodlive, dokonca moze znicit motor ak nan nie je stavany (alfisti by vedeli rozpravat) - olej je zaroven prilis riedky a cerpadlo stavane na hustejsi nemusi zvladnut dosiahnut vhodny tlak!

Original olej pre 3000ky je tusim 30-ka, preto podla mna davat tam viac ako 40 je potencialne dokonca skodlive.
-> Preto odporucam 5W-40, co je aj cenovo velmi pristupna volba :wink:


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: Dotaz na místní odborníky
PříspěvekNapsal: 13 červenec 2013 21:01 
Offline

Registrován: 04 říjen 2008 09:24
Příspěvky: 976
Automobil: Dodge Stealth TT
Typ motoru: 6G72 3,0 Twin Turbo
Rok výroby: 1994
Zimní označení vymezuje tzv. "startovatelnost" motoru při nízkých teplotách. Obecně platí, že čím nižší je číslo zimní třídy, tím nižší může být teplota okolí při zachování tekutosti oleje dostatečné pro snadné spuštění motoru, tzn. olej není příliš viskózní ("hustý"). Oleje OW umožňují bezproblémové startování motoru i při teplotách pod -50° C, oleje 5W při teplotách okolo -40° C atd. (platí pouze orientačně, tento údaj závisí do značné míry také na typu a velikosti motoru).

Letní označení garantuje dostatečnou viskozitu oleje za vysokých letních teplot. Obecně platí, že čím vyšší je číslo letní třídy, tím vyšší může být teplota okolí při zabezpečení dostatečného mazání motoru, tzn. olej není příliš nízkoviskózní, což by zapříčinilo trhání mazacího filmu. V praxi se ukázalo, že pro evropské klimatické podmínky jsou třídy 40, resp. 50 plně dostačující, oleje třídy 60 mohou zapříčinit mírné snížení výkonu motoru.

V současné době se prakticky výhradně používají tzv. vícestupňové ("multigrade") motorové oleje, které umožňují celoroční bezpečné mazání motoru za rozmanitých klimatických podmínek. Označují se kombinací zimní a letní třídy, typické jsou např.: OW-40, 5W-40 nebo 5W-50, 10W-40 a 15W-40.

Bez ohledu na to, jaký olej používáte, je ideální viskozita ta, která zabezpečí ideální mazání, minimální opotřebení a spotřebu síly na překonání viskozity maziva. Je určena kombinací:
a) Teploty
b) Zatížení
c) Rychlosti

Pokud dojde ke změně některého z těchto parametrů, mazání již není ideální.

a) Vliv teploty na výběr viskozity
Výběr vhodné viskozity oleje závisí na jeho provozní teplotě. Čím je provozní teplota vyšší, tím vyšší musí být viskozita použitého oleje (jinak by došlo k neúměrnému ztenčení mazacího filmu a zhoršení mazání). Proto musí být například jednorozsahový olej SAE 30 nahrazen olejem SAE 20 pokud dojde ke snížení provozní teploty a naopak SAE 40 nebo SAE 50 pokud dojde ke zvýšení provozní teploty.

b) Vliv zatížení na výběr viskozity
Vhodná viskozita oleje závistí na zatížení oleje. Čím je zatížení vyšší, tím je vyžadována vyšší viskozita oleje (vyšší viskózní třída ). Proto může být pro motor, pro který je předepsán normálně olej SAE 30 v režimu vysokého zatížení použit olej SAE 40 nebo SAE 50.

c) Vliv rychlosti na výběr viskozity
Se vzrůstající rychlostí vzájemného pohybu mazaných ploch se olej dostává obtížněji do mazacího prostoru a je z něj rychleji vytlačován. Čím je vzájemná rychlost pohybujících se ploch vyšší, tím musí být viskozita použitého oleje nižší. Proto například vysokootáčkové motory a převodovky vyžadují oleje s nižší viskozitou než nízkootáčkové.

Vlivy změny teploty, zatížení a rychlosti se mohou někdy kompenzovat. Zvýšení zatížení motoru může být kompenzováno zvýšením otáček motoru. Například při jízdě do kopce (vzrůst zatížení - nutná vyšší viskozita) je zařazen nižší rychlostní stupeň čímž dojde ke zvýšení otáček motoru (vzrůst rychlosti - nutná nižší viskozita). Nejvhodnější viskozita zůstává v tomto případě nezměněna a je jakýmsi kompromisem.

Některé oleje s vysokým viskozitním indexem (vícerozsahové oleje u kterých se změnou teploty dochází pouze k malé změně viskozity) dokáží zabezpečit dobré mazání i při větším rozsahu změn teploty, zatížení a rychlosti a proto jsou univerzálnější a mohou být využívány ve větším množství aplikací.


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: Dotaz na místní odborníky
PříspěvekNapsal: 13 červenec 2013 21:35 
Offline

Registrován: 16 listopad 2004 21:23
Příspěvky: 2921
Bydliště: Praha
K věci - a doufám, že se opět nedočkám zbytečných osobních invektiv:
- Debata o viskozitách bez zohlednění norem, které jsou to úplně hlavní (!), postrádá smysl.
- Např. většina olejů o viskozitě 5W-30 vyskytujících se na evropském trhu, včetně českého, je v normách ACEA A1/B1 a A5/B5. Tyto oleje mají sníženou HTHS viskozitu, a do motoru 3000GT tudíž v žádném případě nepatří, neboť ten nemá odpovídající honování :!:
- Bohužel se dnes obtížně shánějí oleje, které by požadavkům ať nových, tím spíše pak už jetých motorů 3000GT odpovídaly. Ideál by byl API max. SJ/SL, resp. ACEA A3/B4, jenže pokud ještě náhodou takový olej někde seženete, tak budete nejspíše omezeni ve výběru viskozitou SAE 10W-40. Já v tom sice nevidím problém, ale někdo jiný by mohl...

_________________
Když auto, tak japonské! Když japonské, tak Mitsubishi! A to navzdory všem potížím MMC...


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: Dotaz na místní odborníky
PříspěvekNapsal: 13 červenec 2013 21:43 
Offline

Registrován: 16 květen 2006 14:24
Příspěvky: 456
Vseobecne informacie su OK, ale z praktickeho hladiska pre 3000ky je otazny prinos.

Vyrobca vyrobi motor, urci `zlaty stred` podla ktoreho nastavi tolerancie - `gaps` v motore hlavne u klznych lozisk.

Ked pouzijem redsi olej, znizujem trenie ale zaroven tvorim tensi film co moze sposobovat problemy (plus cerpadlo nemusi vladat vytvorit dostatocny tlak, hlavne `vybehanejsie` :wink: )

Pouzit prilis husty olej je tiez nevhodne (spomenute namahanie suciastok atd.)


-->>> kedze doporuceny olej (mimo extremnnych prevadzkovych situacii) je podla manualu 30-ka, osobne by som sa nepustal do `testovania` 50-ky, je to prilis velky skok....
(jednak moja pumpa beztak netlaci v nizkych otackach poriadny tlak a pouzitim 50-ky by som to len zhorsil)

Aj financne je to nevyhodne, 50ky su vyrazne drahsie. A netvarim sa, ze moje auto je zavodny special pouzivany neustale na hranici moznosti :lol:


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: Dotaz na místní odborníky
PříspěvekNapsal: 13 červenec 2013 21:46 
Offline

Registrován: 16 květen 2006 14:24
Příspěvky: 456
btw. priznam sa, ze nerozumiem tym sklonom natlacat do stareho auta (drahe) specialne oleje - ktore mu skor uskodia ako pomozu.
Polosyntetika 5W-40 je do nasich podmienok idealny kompromis, pripadne setrilkovia nejazdiaci v mrazoch mozu siahnut po lacnejsej 10W-40.

Skor tie peniaze je lepsie pouzit inde resp. ten olej castejsie vymenit...


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: Dotaz na místní odborníky
PříspěvekNapsal: 13 červenec 2013 22:12 
Offline

Registrován: 13 červen 2009 19:29
Příspěvky: 539
Automobil: Dodge Stealth ES
Typ motoru: 6G72
Rok výroby: 1991
Brumla píše:
expresion píše:
Pujdu tez do 5W-50


Ahoj Expre,

není třeba, do Tvého motoru můžeš klidně použít 5W-30 nebo 5W-40.... Používám 5W-50 protože je to širokopásmový olej s velkou rezervou při tepelném namáhání... K těm viskozitám viz. obr.
Příloha:
viskozita.gif

Zde vidíte, 5W-50 pěkně pokrývá celé potencionálně užívané pásmo okolních teplot - rezervou. A proč ne 20W? prostě proto, že 20W-40 má viskozitu 9500mPa.s při -15°C a pouze 12,5mPa.s při 100°C, olej 25W dokonce 13000mPa.s při -10°C a hraniční čerpatelnost při -15°C což u nás může nastat a čerpadlo již olej nenačerpá. Rozdíl mezi viskozitou za studena a při provozní teplotě je naprosto extrémní.
5W-50 má 6200mPa.s při -35°C a hraniční čerpatelnost -40°C a viskozitu 16,3mPa.s při 100°C. Extrémně hustý studený olej je naprosto k ničemu, kromě toho, že to naprd maže, tak to také namáhá čerpadlo, těsnění a gufera, velkým počátečním tlakem...


Jak tak koukam na tu tabulku tak to jsem musel svemu autku raz davat docela pohul pri rannich startech ,kdyz bylo -20 az -24... a to dokonce na ethanol mix :D Pujdu do to 5W-50... jeste jsem nekoukal na ceny ,ale doufam ze pomer Kc/kg neni rovna pomeru zlata na svetove burze.... no kazdopadne pri zozborce sborce se zjistilo ,ze mam zadrene jen hydrostely a salu na prvnim valci.... toto uz nastesti vyreseno....


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: Dotaz na místní odborníky
PříspěvekNapsal: 13 červenec 2013 22:15 
Offline

Registrován: 13 červen 2009 19:29
Příspěvky: 539
Automobil: Dodge Stealth ES
Typ motoru: 6G72
Rok výroby: 1991
Mitsi píše:
- Např. většina olejů o viskozitě 5W-30 vyskytujících se na evropském trhu, včetně českého, je v normách ACEA A1/B1 a A5/B5. Tyto oleje mají sníženou HTHS viskozitu, a do motoru 3000GT tudíž v žádném případě nepatří, neboť ten nemá odpovídající honování :!:


Ty bud zticha o tom co se hodi a nehodi do GTcka....


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: Dotaz na místní odborníky
PříspěvekNapsal: 13 červenec 2013 22:19 
Offline

Registrován: 04 říjen 2008 09:24
Příspěvky: 976
Automobil: Dodge Stealth TT
Typ motoru: 6G72 3,0 Twin Turbo
Rok výroby: 1994
Ahoj,

opět jsem to kontroloval, v manuálu je pro non-turbo olej označený jako 'prefered' 5W-30 a u turbo 10W-40 a tak 5W-50 není až tak velký skok :grin: A proto jsem také expremu dopoučil 5W-30, já v upraveném turbomotoru používám již dlouho 5W-50.... Ale každý za své jak se říká :lol: :lol: pozn. ten Mobil není až tak drahý, pokud se koupí ve velkoobchodu a ne na pumpě...


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: Dotaz na místní odborníky
PříspěvekNapsal: 13 červenec 2013 22:32 
Offline

Registrován: 04 říjen 2008 09:24
Příspěvky: 976
Automobil: Dodge Stealth TT
Typ motoru: 6G72 3,0 Twin Turbo
Rok výroby: 1994
Mitsi píše:
Bohužel se dnes obtížně shánějí oleje, které by požadavkům ať nových, tím spíše pak už jetých motorů 3000GT odpovídaly. Ideál by byl API max. SJ/SL, resp. ACEA A3/B4, jenže pokud ještě náhodou takový olej někde seženete, tak budete nejspíše omezeni ve výběru viskozitou SAE 10W-40. Já v tom sice nevidím problém, ale někdo jiný by mohl...


Mobil 1 Peak Life 5W-50 (1 l)
Specifikace: API SM/CF, ACEA A3/B3, ACEA A3/B4


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: Dotaz na místní odborníky
PříspěvekNapsal: 13 červenec 2013 22:39 
Offline

Registrován: 13 červen 2009 19:29
Příspěvky: 539
Automobil: Dodge Stealth ES
Typ motoru: 6G72
Rok výroby: 1991
Brumla píše:
Mitsi píše:
Bohužel se dnes obtížně shánějí oleje, které by požadavkům ať nových, tím spíše pak už jetých motorů 3000GT odpovídaly. Ideál by byl API max. SJ/SL, resp. ACEA A3/B4, jenže pokud ještě náhodou takový olej někde seženete, tak budete nejspíše omezeni ve výběru viskozitou SAE 10W-40. Já v tom sice nevidím problém, ale někdo jiný by mohl...


Mobil 1 Peak Life 5W-50 (1 l)
Specifikace: API SM/CF, ACEA A3/B3, ACEA A3/B4


To se da, 4 Litry +/- 1000kc.....


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: Dotaz na místní odborníky
PříspěvekNapsal: 13 červenec 2013 22:43 
Offline

Registrován: 04 říjen 2008 09:24
Příspěvky: 976
Automobil: Dodge Stealth TT
Typ motoru: 6G72 3,0 Twin Turbo
Rok výroby: 1994
http://www.oleje.cz/p/mobil-super-3000-x1-5w-40-5-l--2403


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: Dotaz na místní odborníky
PříspěvekNapsal: 13 červenec 2013 22:49 
Offline

Registrován: 13 červen 2009 19:29
Příspěvky: 539
Automobil: Dodge Stealth ES
Typ motoru: 6G72
Rok výroby: 1991
A kte HTHS.... napr co jsem lil ja Shell 5W-30 Helix Ultra Extra ten je spec ACEA A3/B3, A3/B4, C3 a ten ma normální HTHS viskozitu nad 3,5 mPa.s.

Jinak zajimavy clanek:
https://www.oleje.cz/clanek/Vlastnosti- ... ezne-oleje


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: Dotaz na místní odborníky
PříspěvekNapsal: 13 červenec 2013 23:39 
Offline

Registrován: 16 květen 2006 14:24
Příspěvky: 456
Brumla píše:
Ahoj,

opět jsem to kontroloval, v manuálu je pro non-turbo olej označený jako 'prefered' 5W-30 a u turbo 10W-40 a tak 5W-50 není až tak velký skok :grin: A proto jsem také expremu dopoučil 5W-30, já v upraveném turbomotoru používám již dlouho 5W-50.... Ale každý za své jak se říká :lol: :lol: pozn. ten Mobil není až tak drahý, pokud se koupí ve velkoobchodu a ne na pumpě...


Je to az na par rozdielnych zalezitosti v podstate ten isty motor, tolerancie a konstrukcia (medzi rocnikmi sa casto lisia viac ako turbo VS n/a) -> prave tato tabulka ma finalne viedla k 5W-40, pretoze tych 40 je este overenych vyrobcom prave v rezime vyssieho zatazenia, tahat to teda este dalej a dalej je dost riziko...

a hlavne otazka - preco???? :roll:

5W-50 moze `celkom fungovat`, ale ty ani ja urcite nemame prostriedky na zhodnotenie hlavne dlhodobych ucinkov na motor, cena je vysoka, prinosy velmi otazne...
takze preco sa do toho experimentu vobec pustat???
(to 5W je bez debat, ze zmysel ma a velky)

Mne je inak uplne jedno aky olej si da nejaky expi do svojho auta, ci si tam da 100% etanol a pod. Je to jeho majetok tak nech sa hraje :grin:
Jednoducho splacam urcity moralny dlh voci par panom z USA, ktorych som kedysi dost otravoval s otazkami k autu a aj inak mi pomohli (diely z USA) - podavam len zdovodnene informacie a je uplne na kazdom jak sa zariadi....


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: Dotaz na místní odborníky
PříspěvekNapsal: 14 červenec 2013 01:02 
Offline

Registrován: 16 květen 2006 14:24
Příspěvky: 456
S tou cenou mam na mysli to, ze prevedenie `50` je velmi tazke zohnat `noname` vyrobok, takze v podstate sa tak udesne nepriplaca za prevedenie `50`, ale za takzvanu `premiovu znacku`....


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku: Re: Dotaz na místní odborníky
PříspěvekNapsal: 14 červenec 2013 09:25 
Offline

Registrován: 26 březen 2013 23:01
Příspěvky: 143
Bydliště: Vysočina
Automobil: 3000 GT VR4
Typ motoru: 3.0 Twin Turbo
Rok výroby: 1991
Ahoj, budu teď taky měnit olej a mám v plánu dát tam Castrol Edge 5w-40, specifikace: API SM/CF, ACEA A3/B3, A3/B4, C3.
Mělo by být v pohodě, ne?


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 250 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 17  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 19 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na:  
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz