to Mitsi jak pises ze stebe delat blbce nebudu, mas pravdu nebudu.....
Já si to fakt nemohu odpustit:
to JK: hydraulicke zdvihatka reguluji automaticky vuli ventilu, a pokud tato zdvihatka nepracuji spravne a vule ventilu je mala anebo naopak velka, meni se tim de fakto casovani rozvodu,
¨
- Omyl, nemění! Hydroštely působí jako "tlumiče": jde vlastně o hydraulické tlumiče s řízeným (daném jejich konstrukcí) vyprazdňováním, které dotlačují vahadla (pokud nejde o hrníčková zdvihátka působíci přímo mezi vačkou a ventily - např. u Opelů) na vačku (vačky) tak, aby vahadla (v případě Mitsubishi navíc v kombinaci s jehlovým ložiskem) neztrácela kontakt s vačkou (vačkami). Mez maximálního stlačení hydroštelu je dána jeho konstrukcí, resp. rozměry, a pokud je zdvihátko už zcela nefunkční, prostě zůstane plně stlačené, čímž se pouze výrazně změní/zvětší vůle ventilů, nic víc. Hydroštel sice "změkčuje/zmírňuje náběh tlaku/přenosu síly" od vačky přes nahadlo na ventil, ale sám tuto sílu přenáší až v momentě plného/dorazového stlačení. Na časování rozvodu ani na zdvih ventilů to tudíž nemá žádný podstatný vliv!¨
tim se nasledne snizuje komprese, tedy i vykon a motor bezi nepravidelne.
- Opět omyl! Komprese motoru není dána funkcí zdvihátek, ale mechanickým stavem "spodku" (válce, písty, pístní kroužky) a "vršku" motoru (stav sedel vs. talířků ventilů, hladkost běhu ventilů v dřících a především stav ventilových pružin).
V extremu se muzou ventily zkrivit a nebo propalit, stejne jako sedla.
- Další omyl! Nefunkční zdvihátko sice umí způsobit rozklepání vršku stopky ventilu, a to do té míty, že ventil pak nejde vyjmout bez poškození vodítka (je třeba jej buď zabrousit nebo rovnou upálit), ale rozhodně ne zkřivení dříku či poškození sedla a už vůbec ne sedla ze spékaného kovu (axiální síla pružiny v kombinaci s dostatečnou délkou vodítka totiž úspěšně eliminují bočně působící tlaky na stopku ventilu). Následná výměna hydroštelu pak už obvykle nepomůže, jelikož ani nový hydroštel v důsledku zvětšení vzdálenosti mezi vahadlem a špičkou ventilového dříku nedokáže tuto větší vůli vymezit.
Při velke vuli ventilu to v dusledku kratkeho otevreni ventilu a tim nedostatecneho plneni valcu ztraci vykon a nepravidelne to bezi,.
- A další omyl! Při zcela nefunkčním zdvihátku dojde k rychlejšímu/ostřejšímu náběhu síly vahadla na ventil (v podstatě jde o "úder"), ale o co tento tlak rychleji nastává, o to rychleji pomíjí - prostě tam chybí funkce "tlumení". Žádné nedostatečné plnění válců se tudíž nekoná, tj. motor podává (alespoň zpočátku, lépe řečeno do opotřebení vačky/vaček a jehlových ložisek na vahadlech) stejný výkon, jako se všemi hydrošely plně funkčními. Jediným faktorem, který může (a také se tak často děje) ovlivňovat chod motoru je čidlo klepání, které vezme příliš velkou ventilovou vůli za detonační spalování, dá to vědět ŘJ, a ta pak sníží předstih zážehu, což řidič pocítí jako okamžitou ztrátu výkonu.
opotrebena voditka ventilu nezajistuji stredeni ventilu a tim je zpusobena nadmerna spotreba oleje, tedy propoustenim a nasledne spaleni oleje.
- S tím v zásadě souhlasím! Až na to, že ventilové dříky jsou dnes ve vodítkách uloženy dostatečně volně a jejich těsnění (či spíše dávkování oleje pro řádné mazání soustavy dřík/vodítko) je zajištěno miniaturními gufírky na vršcích ventilových vodítek. Tato gufírka jsou vyměnitelná a v případě vysoké spotřeby oleje "vrškem" motoru je jejich výměna obvykle dostatečnou nápravou nepříznivého stavu. Samozřejmě, že v případě extrémního opotřebení vodítek ani to nepomůže, jenže k takovému opotřebení nedochází špatnými hydroštely, ale vysokým km proběhem v kombinaci s nekvalitními používanými oleji.
Pokud budes mit spatne utesnene saci sito ve vane, nebo malo oleje, muze se stat ze nasajes vzduch který se dostane az do zdvihatek, ty pak nasledne spatne pracuji a vydavaji ony neprijemne zvuky,
- To by mne opravdu zajímalo, co je možno na sítu sacího koše utěsňovat? Klidně to síto vyhoď a nezmění se vůbec nic! Snad kromě toho, že v tomto případě dokáže olejové čerpadlo nasát v proudu oleje i např. zapomenutou matku na dně olejové vany... Pokud jde o nedostatek oleje, tak by musel být tak kritický, že se sací koš už ani nedostane pod jeho hladinu (k tomu může dojít třeba i v zatáčce). V tom případě se ovšem ihned rozsvítí kontrolka mazání na přístrojovce, poněvadž bude přerušen olejový sloupec: olejové čerpadlo neumí pracovat se vzduchem! Takže ho sice nenasaje, ale současně nedokáže zajistit tlak oleje v hlavním mazacím kanálu, což může mít pro hydroštely fatální následky. "Zavzdušnění" ovšem v provozu rozhodně nehrozí a ani v případě demontáže hlavy a "suchých/vyprázděných" olejových kanálů se stane pouze to, že hydroštely cvakají o chvilku déle, než se naplní olejem.
dále spatna komprese muze byt zavinena netesnymi nebo propalenymi ventily, a to ti udela s ventilama prave spatny zdvihatka, no proste tohle vsechno ti muzou zavinit spatny zdvihatka, proto Ti doporucuji vymenit z treti generace (3 mm)
- Ale samozřejmě! (Opomíjím přitom to, že jsem ještě neviděl žádný "propálený" ventil - na rozdíl od propáleného pístu), ale pouze "podpálený" ventil.) Jenže ne "díky" zdvihátkům. Doporučení je to sice pěkné, jen není bez zajímavosti, že nová zdvihátka byla kombinována s vahadly jiného konstrukčního provedení...
Dodatek: Má vyjádření jsou v citacích shora, jen poslední bod se objevil dole v rámečku. Upravovat to nemám čas ani náladu. Zájemci o techniku si to snad už dají nějak dohromady.