Ještě jedna věc: pokud je tam už dvouhmotová řemenice na klikovce, mohlo dojít k separaci pryžového spojení mezi jejím "srdcem" a vnější částí, po níž běží řemeny. Problém se akusticky projevuje pískáním po startu a při akceleraci, které je typické pro volný řemen. Jenomže v tomto případě nepomůže jeho utažení - nepříjemný zvuk prostě nezmizí. Projevy jsou nejznatelnější na studeném motoru, s jeho ohříváním ustupují. Stejnou tendenci pak projevují potíže s dobíjením slabého akumulátoru: největší odběr proudu (potřeba dobíjení) je po delším odstavení vozu, naopak po nějakém čase (ohřátí motoru a tím pádem i řemenic a řemenů) příkon dobíjecí soustavy klesne, což pak klade menší nároky na přenos síly na řemenici alternátoru.
Jestliže je alternátor a kompresor klimy hnán jedním řemenem, jsou nároky na přenos síly o to větší, oč je klima výkonnější, resp. oč větší jsou nároky na klimování. Současně hraje roli i aplikovaná konstrukce kompresoru: připojení spojky starších "neregulovaných" kompresorů znamená "pecku" do systému jeho náhonu, která extrémně namáhá všechny kladky a ložiska v nich, včetně ložisek alternátoru a "tlumiče" dvouhmotové řemenice klikovky. Novější konstrukce kompresoru s regulovaným výkonem (tedy spíše příkonem) je k náhonu nesrovnatelně šetrnější - "měkké" připojení s postupným náběhem příkonu; některé systémy jsou dokonce připojeny trvale, nemají ani spojku (stálý minimální odběr na úrovni 2% výkonu kompresoru) a "zapnutí" klimy v daném případě znamená pouze "regulaci směrem nahoru".
Třebaže odběr výkonu přes řemenici pohonu klimy je v případě jejího zapnutí větší, než odběr výkonu přes řemenici alternátoru, volnější řemen má v případě pohonu klimy menší tendenci prokluzovat, jelikož tady jde o převod spíše do pomala ve srovnání s pohonem alternátoru tzv. do rychla - řemenice klimy je o obvykle dost větší, než řemenice alternátoru.
Pokud jde o vyběhaná ložiska v kladkách, ta se zvukově projevují jinak, a to zejména co do teplot, kdy jsou nezvyklé zvuky nejzřetelnější. Zde nějak nechápu politiku výronců, kteří vždy předepisují lhůtu výměny kladek rozvodů (standardně s výměnou řemenu/řemenů), ale nikdy (alespoň jsem se s tím zatím nesetkal) lhůtu výměny kladek řemenů pohonu příslušenství, jakoby se tyhle vůbec neopotřebovávaly...
_________________ Když auto, tak japonské! Když japonské, tak Mitsubishi! A to navzdory všem potížím MMC...
|