Ad seřízení ventilové vůle (nepsal jsem to znovu, pouze vytáhl postup z mnou odeslaných SZ, který byl původně určen jinému uživateli pro jiný motor, ale obecně to platí):
- Motor musí mít pokojovou teplotu, tj. cca 18 - 22 st. C.
- Aby se jím snadněji otáčelo, je dobré (ale nikoli nutné) vymontovat nebo alespoň povolit zapalovací svíčky. Zapalování samozřejmě nesmí být zapnuto!
- Kritickým momentem je určení toho, ventily na kterém válci tzv. stříhají/střídají, tedy (v případě 12-ventilového motoru) výfukový právě zavřel a sací právě začínají otevírat. Jde to snadno určit při pohledu na pohyb vahadel. Výfukové ventily jsou u tohoto motoru na přední straně motoru, sací na zadní.
- Když při otáčení motorem přesně určíš válec, jehož ventily právě "stříhají", pak můžeš seřizovat ventily na válci, jehož píst se momentálně nachází ve stejné pozici, tj. když střídá 1. válec (je jedno, z jakého konce klikovky to budeš brát), seřizuje se 4. válec; když střídá 4. válec, seřizuje se 1. válec; když střídá 2. válec, seřizuje se 3. válec; když střídá 3. válec, seřizuje se 2. válec. Při otáčení motorem (pozor, vždy doprava!) sice neplatí posloupnost dle popisu shora, ale já si ji nepamatuji, takže holt budeš muset točit vícekrát...
- U seřizovaného ventilu vždy napřed vyhledáš měrku, kterou lze zasunout mezi stopku ventilu a vahadlo - to aby sis udělal obrázek o aktuálním stavu nastavení. Pokud ty ventily dlouho nikdo nedělal, předpokládám, že se tam nevejde ani měrka o tloušťce 0,05mm. Následně za přidržování stavěcího čípku šroubovákem povolíš fixační matičku. Až budeš mít matičku povolenou (nikoli zcela vyšroubovanou - mohla by Ti spadnout do motoru!), můžeš tím šroubovákem povolit stavěcí čípek, aby se Ti do mezery mezi vrškem stopky ventilu a dosedací ploškou ventilového vahadla volně vešla spárová měrka požadované tloušťky. Opět tímtéž čípkem za pomoci šroubováku upravíš "odtrh" tak, aby šlo měrkou ve škvíře suvně (tentokrát už nikoli volně, ale s jistým odporem - chce to cvik - pohybovat), a následně zafixuješ jeho polohu převlečnou matičkou. Bacha, je dost pravděpodobné, že výsledná vůle bude hodně záviset na utažení té matičky! Nesmíš ji přetáhnout, abys nepoškodil závit, ale zároveň nesmí být volná, aby se samovolně nepovolila!!! Současně musíš dosáhnout toho, že vůle bude na měrku příslušné tloušťky "suvně, ale dost na fest", a to i po zajištění fixační matičky!
- Jelikož ventilové vahadlo jede v daném případě po příslušném "vejci" na vačce přes rolnu (nacházející se na opačném konci vahadla, než na kterém měříš, resp. seřizuješ) jehlového ložiska, bude v něm pravděpodobně už nějaká vůle, která činí celou seřizovací operaci mnohem náročnější na poctivost, pečlivost, trpělivost a čas, než kdyby tam ta rolna nebyla.
- Na seřizovaném válci pochopitelně seřídíš vždy všechny 3 ventily, 2 sací a jeden výfukový. Pozor, dávej si bacha na to, že pro ty sací musíš použít měrku jiné vůle, než pro ten výfukový. Nepoplést!
- Až dokončíš seřízení jednoho válce, najdeš, na kterém jiném dochází ke "střihu", čímž si určíš, na kterém budeš pokračovat v seřizování.
- Takhle seřídíš všech 12 ventilů na všech čtyřech válcích. Opět bacha - žádný nevynechat!
- No a nakonec to musíš stejným způsobem ještě všechno znovu projít, zkontrolovat a event. drobně "doladit".
- Nikdy neupravuj utažení fixační matičky ventilu na válci, který zrovna nemáš v "seřizovací" poloze! Kontrolu utažení prováděj výhradně "v seřizovací" poloze se "zastrčenou" měrkou!
- Před prvním nastartováním nezapomeň vrátit/utáhnout zapalovací svíčky a odstranit ořech goly ze šroubu na řemenici klikovky
