Brumla píše:
ahoj,
zde musím částečně nesouhlasit, prostě přítlak musí být a kromě areodynamiky jej částečně někdy více někdy méně zajišťuje také hmotnost vozu, u motosportu se šetří hmotnost s ohledem na akcelaraci a deceleraci a pak se to při velkých rychlostech dohání aerodynamikou, která generuje potřebný přítlak v řádech až stovek kg. To u civilních aut to tak vždy nejde jak s ohledem na design a cenu těch aerodynamických prvků tak i s ohledem na bezpečnost aby to nebyl nějaký oddělovač hlav - viz. trend human protection, měkké nárazníky v předu, oblé haubny a pod.
Viz můj komentář k Mizunovým výrokům níže.
Brumla píše:
A tak hodně lehké auto (a úspora hmotnosti při hromadné výrobě hodně stojí) s velkým výkonem v rukách běžného řidiče není to pravé ořechové - viz. dodatečně dodělávané spoilery a systémy jízdní stability u TT první generace kde se po několika těžkých havariích na rychlo začlo něco dělat aby to nebyl takový průser....
Zdůrazňuji slova "
v rukách běžného řidiče": ono totiž to Audi TT nebyl žádný sporťák, vždyť to mělo naprosto stejný podvozek, jako Octavia první generace, snad jen s příčným zkrutným stabilizátorem na zadní nápravě! Tento příklad proto není ani trochu reprezentativní, spíše dokumentuje hluboký omyl, jaký u mnohých obdivovatelů dokázalo tohle auto vyvolat.
Brumla píše:
Ahoj,
a zde něco pro počtení na dané téma snad s tím povolaným, což já nejsem, ale tento pán ano
http://www.topgear.com/uk/photos/kazutoshi-mizuno-nissan-gtr-interview-top-gear-2012-02-23posouvejte stránky dál je to zajímavý článek, pohled trochu z druhé strany, Mizuno je hlava
Mizuno je pouze umný manipulátor útočící na rádoby "jasné chápání" věci potenciálními zákazníky!
Tak např. (když to vezmu pěkně popořádku a jen kvůli Brumlovi jsem byl ochoten to vůbec dočíst až do hořkého konce):
"The GT-R needs to be this weight. A car with less weight does not handle. Lighter weight can be dangerous. And it will not be drivable by all customers. You have a responsibility for the customer. I have a big responsibility for the customer!"Mizuno neříká nic jiného, než že tupci by takové auto nepatřilo do ruky, pokud by bylo lehčí. Proto udělal auto, které může řídit i tupec. Pro tupce je totiž důležité hlavně to, jak dobře mu to zrychluje a jakou to má maximálku, nikoli "handling": on se totiž v případě potřeby zatočit silně lekne, jelikož moment setrvačnosti velké masy se nedá okecat, což ucítí i ten tupec a zmírní tempo.
"An F1 car weighs 560kg, more than 600kg with the driver. How much downforce does an F1 car generate? Currently, it is around 1,300kg. So what is the total weight? 1,860kg [about the same as a GT-R with the driver on board, coincidentally]. A GT1 racing car weighs between 1,200 and 1,300kg. Plus downforce of 600kg, the actual weight on the car is 1,800kg... you see, very easy!"Ano, toto je přece "very easy" a musí to pochopit i úplný tupec - pardon, přece "all customers"!
Mizuno k tomu akorát jaksi zapomněl dodat, že aerodynamická přítlačná síla nemá žádný (opakuji
ŽÁDNÝ) moment setrvačnosti - na rozdíl od momentu setrvačnosti pohybujících se 1800 kg!
"So while I'mleft scratching my head in an effort to keep up with Mizuno's (occasionally rather fuzzy) logic, it's nothing compared to the sense of dislocation you feel when the GT-R hooks up and throws you out the other side of a wet corner at a velocity that seems not to twist physics so much as taunt it. There is a hint of madness to all this, but a big dollop of genius, too. Then you meet the man behind it, and things become clear. Well, mostly."Jo, je to velmi "fuzzy", jinak též "obfuscation" či šálení smyslů přesně v duchu toho, co jsem napsal výše: čím větší moment setrvačnosti, tím opojnější pocit v zatáčce - přesněji adrenalin z toho, že jsem ji dokázal projet "tak rychle".
"Tyre-grip load is the essence of performance," he says. "I want constant tyre-grip load on all four wheels, so balance is very important. That's why the GT-R has a front-mounted V6 and a rear transaxle. It is the best for balance. Everything starts with the amount of weight on all four wheels."S tímhle nelze než souhlasit, ovšem s výhradou, že mnohem důležitější je udržet ta kola vždy a za všech okolností na vozovce, což je o to těžší, oč je mj. vyšší hmotnost na nich spočívající. A pokud by chtěl někdo argumentovat třeba tím, že je třeba vytvořit dostatečný přítlak na jednotku plochy stopy pneu, pak neexistuje snadnější recept, než použít pneu velikosti a šíře odpovídající hmotnosti vozu, samozřejmě včetně aerodynamického přítlaku.
"One of the 2012 MY's most intriguing tweaks is to the suspension: the front left side uses harder spring rates than the right, and has a slightly different ride height. This is because Mizuno realised that, in RHD GT-Rs, the weight of the driver on that side of the car affected its dynamics."Nanejvýš chvályhodné, ovšem častěji se to řeší závažím o hmotnosti 2/3 váhy řidiče pod sedačkou spolujezdce, co nejblíže podlaze.
"This is Japanese spirit! [Takumi broadly means skill and artisanship] For example, grandmother buys kimono, mother, daughter all do the same... takumi then modifies each person's things. It is a special skill that adds something special in the customer mind, and passes it on to the next generation. So the GT-R is takumi. I do this for customer, not for myself or for company pride."No a právě o tom to celé je, hlavně tomu to má sloužit! Česky se tomu někdy říká "nechat se osídlit", "naočkovat", terminologicky správně "indoktrinovat".
"Could the GT-R be, you know, too controlling? For example, I tell him, I love a bit of oversteer. This is another mistake. "Oversteer is foolish," he says. "Only foolish people develop that. Actual grip car, only a clever engineer can develop. A car that makes the maximum tyre grip, it is not dangerous."Jasně, proto dnes i BMW staví své vozy klasické koncepce (motor vpředu - pohon zadku) nedotáčivé. Ale o tom jsem už dnes psal, ne?
Jen dodatek: smyk je pouze jiným způsobem jízdy, nikoli jejím koncem, jak se nám dnes všichni mravokárci snaží namluvit.
Jenže ten smyk odporuje téhle poučce:
Car has two jobs: one is ecology, to make a better future. It is important to enjoy a high-performance car, but it is more important to keep a life. Tyre grip is better than maximum engine torque. All customers can enjoy this supercar drive! All customers can easily enjoy 500bhp and accelerate to 62mph in three seconds! Anyone, anywhere, anytime can enjoy this. Other cars, only a special development engineer can enjoy them..."Přesně v duchu hesla: Neučte nás řídit, dejte nám auta, která budeme schopni řídit i jako úplně neschopní řidiči - tupci!
P.S.: Celé je pak přesně o tom, proč někteří tak obdivují Imprezzu a zatracují Lancera, zatímco jiní to vidí přesně naopak!