mitsubishi.megaherz.cz

Diskuzní fórum nejen o vozech Mitsubishi
Právě je 28 březen 2024 16:32

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 27 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Funkce klapy
PříspěvekNapsal: 12 duben 2007 11:35 
Offline

Registrován: 29 září 2006 07:36
Příspěvky: 56
Bydliště: Frýdlant n.O
Jelikož dlouho nikdo nic nepíše, tak bych otevřel téma velice často diskutované na všech forech. Jedná se o problémy, které má za následek v hodně případech klapka otevírající přívod vzduchu do motoru a její součásti. Vím že se na toto téma již hodně psalo, ale určitě je stále nad čím uvažovat a snad už není nikdo, koho tento dílec nějak nepotrápil. Jedná se na první pohled o velice jednoduchou jednotku, ale její dobré nastavení má velký vliv na chod motoru v celém režimu otáček. Uvažoval jsem, jak by šlo dobrou funkci této jednotky zkontrolovat. Vím, že jsou již popsané metody nastavení u Galantu. Domnívám se, že ve výrobě je táto jednotka nastavena před montáži do motoru, protože seřizovací šroubky jsou zakáple barvou a např. v mém GDI motoru je klapa špatně přístupná na nějakou manipulaci. Má představa, jak to asi nastavujou. Šroub seřízení škrtící klapy určitě nenastavuje jen pozici nuly potenciometru, ale prvotní nastavení musí hlídat pozici klapy tak, aby klapa pomoci pružiny netlačila na hliníkové poudro. Klapa a těleso nejsou ze stejného materiálu, takže po schladnutí motoru by se klapa trochu zakousla do hliníku a při studeném motoru a sešlápnutí plynu by se vlastně vytrhla. Tudíž si myslím,že pomocí šroubu se klapa mírně uvolní ( na stanovený rozměr výrobcem) a až potom se nastaví nulová hodnota potenciometru natáčením tělesa potenciometru a zajistí šroubama, včetně zakápnutí barvou . Měřením podtlaku vzduchu na výstupní straně klapy( nebo porovnáním rozdílu tlaku před aza klapkou) se dá nastavit základní nastavení volnoběžných otáček( základní množství procházejícího vzduchu při zavřené klapce). Čili vzduch procházející na výstupní straně jednotky bude součtem vzuchu procházejícího netěsností klapy, netěsností hřídelky od klapy a prostorem kolem nastaveného seřizovacího šroubu (Biss). Myslím si, že tady je ten hlavní problém zanesení klapy, kterou každý pracně čistí,( klapa se zanese po celém jejím obvodu a tím se vlastně sníží předem nastavené základní nastavení vzduchu.( výše psaný součet vzduchu). Až nyní by se vložil krokový motor,( samozřejmě musel být jeho obvod doposud zaslepen. Tady nevím jestli by se mělo předem něco nastavit i když jsem už ho měl taky rozebraný, ale nad jeho činnosti jsem tehdy moc nebádal. Možná jeho funkci, jak vlastně pracuje někdo popíše. Důležité je vědět jestli se přesouvá skokově, nebo se na něm mění napětí ve velmi krátkých cyklech a to ho udržuje na nějaké pozici, nebo co ho drží zrovna v požadované místě, jak si to žádá řídíci jednotka.( samozřejmě, že to kde se zrovna nachází je požadavek řid. jednotky a ta ho takto nastaví na základě vyhodnocení činnosti čidel nutných pro správnou činnost motoru. Pokud v tom máte někdo opravdu jasno, tak mi to všechno třeba vyvraťte, je to jen můj náhled na věc – rád se něčemu přiučím.


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 12 duben 2007 11:48 
Offline

Registrován: 16 listopad 2004 21:23
Příspěvky: 2921
Bydliště: Praha
Mám v tom naprosto jasno :lol: : u GDI motorů je vše kolem klapky NAŠTĚSTÍ natolik blbě přístupné, že se v tom nikdo nehrabe (alespoň jsem se až dosud s nekompetentním zásahem, tak běžným u MPI motorů, nesetkal), tudíž to obvykle chodí, jak má.

Motory GDI navíc v podstatě nejsou citlivé na odpojení aku a následné "spadnutí" volnoběhu v důsledku špinavé klapky či - lépe řečeno - ve většině případů si "alespoň nějaký" volnoběh poměrně rychle zase najdou.

_________________
Když auto, tak japonské! Když japonské, tak Mitsubishi! A to navzdory všem potížím MMC...


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 12 duben 2007 11:50 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: 30 červen 2005 10:33
Příspěvky: 202
Bydliště: Klecany (skoro Praha)
taky jsem nad tím dumal, jak se to nastavuje v seriový výrobě. Je to poměrně piplačka.
Žeby stál u každýho auta maník, ohřál motor a nasatvoval volnoběh?? to se mě fakt nezdá :lol:

_________________
Galant 95´ 2.0
Obrázek


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 12 duben 2007 12:00 
Offline

Registrován: 16 listopad 2004 21:23
Příspěvky: 2921
Bydliště: Praha
To tedy opravdu stěží. "Náš" problém (na rozdíl od fabriky) ovšem spočívá navíc i v tom, že my už musíme při nastavování zohlednit nějakou (bohužel často silně rozdílnou) míru opotřebení...

_________________
Když auto, tak japonské! Když japonské, tak Mitsubishi! A to navzdory všem potížím MMC...


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 12 duben 2007 12:04 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: 30 červen 2005 10:33
Příspěvky: 202
Bydliště: Klecany (skoro Praha)
jenže to by zanmenalo nastavit klapku s chirurgickou přesností.

_________________
Galant 95´ 2.0
Obrázek


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 12 duben 2007 12:11 
Offline

Registrován: 16 listopad 2004 21:23
Příspěvky: 2921
Bydliště: Praha
Ale samozřejmě! Vždyť o fungování/nefungování "elektronického" volnoběhu podle mých zkušeností může rozhodovat i méně než 1/8 (tj. "osminka") otáčky kteréhokoli ze šroubků.

_________________
Když auto, tak japonské! Když japonské, tak Mitsubishi! A to navzdory všem potížím MMC...


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 12 duben 2007 12:26 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: 30 červen 2005 10:33
Příspěvky: 202
Bydliště: Klecany (skoro Praha)
právě proto mě to nedává smysl, je to celkem citlivý než aby to šlo sekat jeden za druhým

_________________
Galant 95´ 2.0
Obrázek


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 12 duben 2007 12:38 
Offline

Registrován: 29 září 2006 07:36
Příspěvky: 56
Bydliště: Frýdlant n.O
Začnu jinak. Při startu studeného motoru ví říd. jednotka od čidla kapaliny, že je studená voda- tak to vyřeší přidáním délky vstřiku. Lambda to hned vyhodnotí, jako špatnou směs. Řídící jednotka otevře krokový motor natolik, aby se dosáhlo správného poměru palivo-vzduch. Lambda bude potichu a řídící jednotka bude držet tento stav( čili zvýšené otáčky) až do okamžiku, kdy dostane od čidla teploty údaj, že teplota stoupla, krok. Motor se přivře a ubere se taky palivo. To je podle mne stav, kdy jenom nastartujeme a necháme motor běžet až by se zahřál. Asi se dá zjistit na diagnostice v jaké pozici ten krokový motorek zrovna je. Mně spíš zajímá, co se stane když přidám vzduch pomocí šroubu volnoběžných otáček. Skočí krokový motor na stejnou pozici jako před tím, nebo tu chybu dorovná přivřením krokového motorku. Asi se tento stav nebude líbit lambdě.


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 12 duben 2007 12:43 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: 30 červen 2005 10:33
Příspěvky: 202
Bydliště: Klecany (skoro Praha)
no u galošů je studený motor řešen bimetalem ovládaný obtok vzduchu kolem klapky. Tam ISC nezasahuje

_________________
Galant 95´ 2.0
Obrázek


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 12 duben 2007 12:52 
Offline

Registrován: 16 listopad 2004 21:23
Příspěvky: 2921
Bydliště: Praha
Mirek píše:
Začnu jinak. Při startu studeného motoru ví říd. jednotka od čidla kapaliny, že je studená voda- tak to vyřeší přidáním délky vstřiku. Lambda to hned vyhodnotí, jako špatnou směs. Řídící jednotka otevře krokový motor natolik, aby se dosáhlo správného poměru palivo-vzduch. Lambda bude potichu a řídící jednotka bude držet tento stav( čili zvýšené otáčky) až do okamžiku, kdy dostane od čidla teploty údaj, že teplota stoupla, krok. Motor se přivře a ubere se taky palivo. To je podle mne stav, kdy jenom nastartujeme a necháme motor běžet až by se zahřál. Asi se dá zjistit na diagnostice v jaké pozici ten krokový motorek zrovna je. Mně spíš zajímá, co se stane když přidám vzduch pomocí šroubu volnoběžných otáček. Skočí krokový motor na stejnou pozici jako před tím, nebo tu chybu dorovná přivřením krokového motorku. Asi se tento stav nebude líbit lambdě.


Ale u GDI je to ještě mnohem složitější, přinejmenším proto, že ŘJ, resp. motor, pracují jak ve stechiometrickém, tak v chudém, ale dokonce velmi často (a to nejen za studena!) i v bohatém (z hlediska složení směsi) režimu!

_________________
Když auto, tak japonské! Když japonské, tak Mitsubishi! A to navzdory všem potížím MMC...


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 12 duben 2007 13:07 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: 30 červen 2005 10:33
Příspěvky: 202
Bydliště: Klecany (skoro Praha)
navíc studsená lambda nefunguje, musí se ohřát! Proto se taky dnes montují jen vyhřívané sondy

_________________
Galant 95´ 2.0
Obrázek


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 12 duben 2007 13:10 
Offline

Registrován: 16 listopad 2004 21:23
Příspěvky: 2921
Bydliště: Praha
Abych to ještě zkomplikoval: GDI má dvě lambdy (jednu před a druhou za katem), obě vyhřívané, a novější modely k tomu ještě i plně "elektronický" plyn.

_________________
Když auto, tak japonské! Když japonské, tak Mitsubishi! A to navzdory všem potížím MMC...


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 12 duben 2007 13:17 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: 30 červen 2005 10:33
Příspěvky: 202
Bydliště: Klecany (skoro Praha)
takže na pedálu plynu je jen poťák?
hmm takhle jsem si kdysi představoval stříkačku, že je motor prakticky zavěšen v "časoprostoru" :)

_________________
Galant 95´ 2.0
Obrázek


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 12 duben 2007 13:24 
Offline

Registrován: 29 září 2006 07:36
Příspěvky: 56
Bydliště: Frýdlant n.O
Díval jsem se na studený start jiných aut a opravdu do toho po startu lambda nekecá. Všechno to přidané palivo i otevření krok. motorku řeší ř. jednotka na základě polohy klapky v nule a teplotě vody. Až nad 80 stupňu teploty vody se systém ustálí na normálni volnoběh. Na ose klapky je opravdu jen potenciometr, který svým odporem ukazuje, jak hodně je klapa otevřená.


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 12 duben 2007 13:41 
Offline

Registrován: 16 listopad 2004 21:23
Příspěvky: 2921
Bydliště: Praha
Begy píše:
takže na pedálu plynu je jen poťák?
hmm takhle jsem si kdysi představoval stříkačku, že je motor prakticky zavěšen v "časoprostoru" :)


No, není to tak jednoduché: U mého 2,4 GDI vede do prostoru nad pravým podběhem "plynové" lanko a tam je na masivním držáku opravdu obrovský "bazmek" se snímači a štekry po obou stranách!

_________________
Když auto, tak japonské! Když japonské, tak Mitsubishi! A to navzdory všem potížím MMC...


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
Odpovědět s citací  
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 27 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na:  
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz