To xor: Díky!
A pro ty, komu taková spotřeba připadá naprosto bláznivá, pár informací:
- Když s Carismou 1,8 GDI pojete po dálnici na pětku 130 km/h a dáte plný plyn, okamžitá spotřeba vyleze na nějakých téměř 19 l/100 km a tam se bude držet (tedy pokud budete stále držet plný plyn), prakticky bez ohledu na aktuální rychlost. U SW 2,4 GDI to činí cca 23,5 l/100km. Jedná se o hodnotu aktuální spotřeby odpovídající množství paliva, které daný motor dokáže spálit při zohlednění potřeb katalyzátoru na složení výfukových plynů vzhledem k množství vzduchu, který je schopen si nasát. To samozřejmě platí pouze pro atmosférický motor: u přeplňovaného benzínového motoru je tato hodnota dána nejen objemem motoru (podle mých zkušeností hodnoty max. aktuální spotřeby na nejvyšší kvalt až podezřele věrně kopírují objem toho kterého motoru), ale především stupněm jeho přeplňování. Ač EVO nemá PP, jsem přesvědčen o tom, že jeho motor je schopen v tomto režimu zblajznout nějakých 35 a více l/100 km.
- Hodnota max. aktuální spotřeby samozřejmě výrazně stoupne, pokud si podřadíte o stupeň či dokonce dva dolů (1,8 GDI umí na trojku téměř 160 km/h "tachometrových"). Už proto někteří výrobci tzv. z psychologických důvodů omezují číselnou hodnotu max. aktuální spotřeby nějakým "předprogramovaným stropem": např. u Škodovek je to 52 l/100 km (víc prostě PP nikdy neukáže), u Volva 35, u Toyoty 33,3 (nebo naopak?) atd., jiní dokonce zcela vypouštějí indikaci aktuální spotřeby z údajů zobrazovaných PP (týká se to i novějších Mitsubishi, starší uměly zobrazit max. toho, co se vůbec vešlo na display, tj. 99,9). Pokud tedy pojedete opravdu ostře, není výsledná hodnota max. průměrné spotřeby u Carismy 1,8 GDI 14,5 l/100 km vůbec neobvyklá.
- Na opačném pólu stojí hodnota min. průměrné spotřeby, tj. ta nejnižší, které lze na dostatečně dlouhé dráze (aby to mělo jakž takž vypovídací schopnost) dosáhnout. Já jsem u Carismy dokázal jet na bázi 400 km za 6,5 l/100 km.
- Podle rozpětí mezi min. a max. průměrnou spotřebou se dá usuzovat na charakter motoru: čím je toto rozpětí větší, tím je motor buď (1) "nabroušenější", nebo (2) se konstruktér snažil dosáhnout co nejnižší spotřeby, ovšem při zachování jeho praktické použitelnosti, tedy aby nebyl tzv. "úplně tupý" (takový motor vykazuje minimální rozpětí mezi oběma průměrnými spotřebami, nezávisle na stylu jízdy). Pro motor 1,8 GDI platí bod 2: když mu totiž odpojíte EGR, tak se výrazně zúží rozpětí spotřeb (min. průměr pak činí nějakých 8, zato max. průměr "jen" 11,5), aniž by to však poškodilo jeho dynamiku, resp. spíše naopak - dynamice to jedině prospěje.
- Reálná spotřeba jakéhokoli vozu s jakýmkoliv motorem se vždy pohybuje někde mezi hodnotami jeho min. a max. průměrné spotřeby, přičemž záleží na stylu jízdy, provozních podmínkách, zatížení atd. Problémem oficiálně deklarovaných údajů o spotřebách ("triáda") je především to, že jsou stanovovány na základě tzv. "simulovaných jízdních cyklů", které jsou na hony vzdáleny reálným provozním podmínkám. A od výrobce je krajně nefér, když uváděný průměr dokonce ani nezapadá do intervalu min. a max. průměrné spotřeby. Věrohodnějším údajem s vyšší vypovídací schopností ohledně spotřeby v reálném provozu jsou pak emise CO2, ale i tohle bohužel přestává platit, neboť v některých zemích je právě hodnota emisí CO2 základem pro výpočet ekologického bonusu/malusu, takže se i zde začalo silně podvádět.
_________________ Když auto, tak japonské! Když japonské, tak Mitsubishi! A to navzdory všem potížím MMC...
|