Abych se v návaznosti na rozvinutou debatu vrátil k jejímu začátku:
spc píše:
... Paavo mal pravdepodobnejsie na mysli ine sposoby `optimalizacie`, ako prisposobenie dlzky vstrekovacieho impulzu stavu palivovaho systemu a pod.

-> t.j. napr. klasicke optimalizacie zvysenia vykonu na ukor emisii, odstranenie ci posunutie roznych limitov a pod.
Pod "optimalizací" se obvykle
- rozumí buď přizpůsobení ŘJ danému konkrétnímu motoru, tj. uplatnění takových datových polí, s nimiž se z motoru vymáčkne maximum vnějších výkonových charakteristik bez jeho vnitřního mechanického ohrožení a bez zhoršení exhalačních parametrů (tzv. "čisté" řešení);
- nebo se zavádějícím způsobem deklaruje současné zvýšení výkonu, snížení spotřeby a zlepšení exhalací, jen se neříká, že každého z toho je dosahováno jen v úzce vymezeném a obvykle se navíc vzájemně nepřekrývajícím rozsahu otáček.
To první předpokládá mít možnost zasahovat do změny každého z parametrů v datové mapě a odvést mnohahodinovou pečlivou a poctivou práci na motorové brzdě. Poněvadž jsem jednou měl příležitost být u toho, trochu si umím představit, co to obnáší, a už vůbec bych to nechtěl hradit z vlastní kapsy. K tomu platí, že
Mitsi píše:
Paavo se však zajímal o "optimalizaci jednotky". Tedy by měl vědět hlavně to, že na rozdíl zbytku světa se většina ECUs od MMC optimalizuje sama, tj. k pevně nahraným datovým polím si vytváří vlastní modifikovaná (s přihlédnutím k parametrům daného motoru a způsobu jeho využívání), podle kterých pak v provozu jedou. Nesmí se však odpojit akumulátor, neboť potom se daná ECU musí ten konkrétní motor "naučit" znovu, což se u značně jetého motoru již nemusí podařit. Krátce řečeno, shánět se po "optimalizaci" u MMC je jaksi mimo mísu.
To druhé funguje tak, že někdo někde vytvoří rádoby (slovo rádoby zdůrazňuji!) "lepší" mapy, jimiž pak on či někdo jiný nahradí ty původní, viz např.
Brumla píše:
nebo
spc píše:
...> t.j. napr. klasicke optimalizacie zvysenia vykonu na ukor emisii, odstranenie ci posunutie roznych limitov a pod.
To je ovšem případ většiny dnes nabízených tzv. "optimalizací"! Sám výrobce totiž dává do ŘJ takové mapy, které musejí v prvé řadě zabránit mechanickému poškození motoru, např. maximalizací ochrany před detonačním spalováním. To jde samozřejmě proti maximalizaci výkonových parametrů, které vycházejí nejlépe právě na hraně detonačního spalování. Jenže aplikace modifikovaných map může bez ověření na brzdě daný konkrétní motor nikoli "optimalizovat", ale přímo ohrozit!
Proto rozumím tomu, když někdo potřebuje změnit nastavení ŘJ z důvodu např. provedených změn na mechanice motoru (změna časování rozvodu/použití ostrých vaček, úprava kompresního poměru/stupně přeplňování, výměna vstřiků...) anebo chce maximalizovat jeden (výkon, průběh točáku...) či minimalizovat jiný (spotřebu, exhalace...) na úkor ostatních parametrů pro jednoúčelové disciplíny typu závody ve zrychlení, slalomu, ekorallye apod., ale nerozumím motivům rádoby "optimalizace", navíc za vynaložení finančních prostředků ve výši desítek procent zůstatkové hodnoty ojetiny. Jde pak skutečně o "řešení", které lze označit za "optimální"?