Oleje "dnešní doby" jsou jsou na trhu tak někdy od pol. 90. let, byť samozřejmě "superlehkoběžné" přišly až později. Tím nechci popírat vývoj v daném oboru, jen naznačit, že i zde probíhá jaksi "skokově".
Problémem "japonských výrobců" (co je Carisma ale za Japonce...) je to, že v zásadě určují požadavky na olej jen podle normy API, nikoli podle ACEA. A tak je třeba právě v případě GDI motorů krajně obtížné zjistit, do kterých z nich v žádném případě nesmí přijít olej podle ACEA A1/B1 a které jsou schopny ho strávit. Přitom GDI motory by měly jezdit hlavně na "lehkoběžné" oleje, což se s tím, co jsem napsal výše, jaksi dosti kříží.
K tomu přistupuje ještě i otázka výměnných lhůt: Kromě Evropy je ve světě běžné, že se používají "běžné" oleje, ale mění se mnohem dříve/častěji. A tak jsem po zkušenosech s GDI motory přesvědčen, že právě na tenhle způsob údržby byly stavěny, a "evropský způsob" jim proto nesvědčí: nic speciálního, ale často měnit! Jedním z podpůrných argumentů pak je i extrémní špinění oleje v důsledku technologie přímého vstřiku benzínu.
K filtrům: Filtr není jen filtrační papír a jeho plocha uvnitř filtru, ale celkové provedení, "vnitřní těsnost", provedení obou vestavěných ventilů atd. atd. Takže říct, že "filtr jako filtr" je krajně nesprávné. Ono stačí několik různých filtrů tzv. "obětovat" a vykuchat: Ty rozdíly uvnitř jsou totiž o dost zásadnější než to, co člověk vidí zvenku...
_________________ Když auto, tak japonské! Když japonské, tak Mitsubishi! A to navzdory všem potížím MMC...
|