To mne tedy překvapuje. Já myslel, že všechny vozy Mitsubishi (tedy myslím "originály", nikoli např. Carismy s motory Renault či nové Colty atd.) mají adaptivní ŘJ, a tedy i plně "elektronický volnoběh", který umožňuje třeba rozjezd bez použití pedálu plynu, aniž by poklesly volnoběžné otáčky.
Další funkce "elektronického volnoběhu":
- při zatížení motoru jakýmkoli odběrem výkonu (posilovač řízení, zvýšený odběr proudu přes alternátor, málo plynu při rozjezdu) si ŘJ sama přidá (v rámci rozjezdu "umí" i cca. 1500 ot./min.);
- dokud je auto v pohybu, nezávisle na poloze pedálu plynu motor drží "zvýšený volnoběh" (cca do 1200 ot./min.), přičemž otáčky spadnou na normální volnoběh až pár sekund po úplném zastavení vozidla;
- totéž funguje i při "samovolném rozpohybování" vozu - jakmile se pohne (např. s kopce po uvolnění brzd), volnoběh jde sám nahoru.
K adaptivní ŘJ:
- jde vlastě o "dvojitou" ŘJ, kdy jedna její část sama vytváří (adaptuje) datové mapy pro druhou, a to s přihlédnutím k převažujícímu stylu jízdy řidiče, stupni opotřebení motoru a "stárnutí" nejrůznějších čidel, kvalitě používaného paliva atd. atd.
Odpojení aku způsobí ztrátu "naadaptovaných" map, jelikož paměti v ŘJ nejsou zálohovány (kvůli možnosti resetu). To však může znamenat zvláště u staršího vozu úplnou katastrofu: "ideální (pro konkrétní vůz) naadaptované" mapy jsou fuč a na ty původní, resp. základní "fabrické" daná ojetina po resetu ŘJ prostě odmítá jezdit tak, jak jezdila před odpojením aku. Prvním příznakem průšvihu je pak právě "zapomenutí volnoběhu": za studena má motor na volnoběh extrémně vysoké otáčky (třeba přes 2000), po ohřátí pak zase padají extrémně nízko (i pod 500), přičemž motor má tendenci chcípnou při každém vyhození kvaltu před križovatkou. To, že ŘJ jede v nouzovém režimu, se pozná právě podle chování "elektronického volnoběhu": při otočení volantem otáčky padají namísto toho, aby stoupaly, při dojezdu bez kvaltu se "zvýšený volnoběh" vůbec nekoná, naopak se objeví nepřirozeně nízký volnoběh, aby se po zastavení vozu ustálil na normální hodnotě atd. atd.
Stačí?
PS: S Mitsubishi 3000 GT v tomto ohledu žádné osobní zkušenosti nemám, jen mne prostě překvapuje, že zmíněné "vymoženosti" postrádá, když to MMC cpala i do základních modelů Colt/Lancer se vstřikováním už od přelomu 80. a 90. let. V té době podobným systémem disponovalo jen BMW 850i a motorističtí novináři z toho byli úplně odvázaní, aniž by si všimli, že to už někdo jiný dávno používá na úplných "prdítkách". Jak vidět, v oboru médií se od té doby nic nezměnilo...
_________________ Když auto, tak japonské! Když japonské, tak Mitsubishi! A to navzdory všem potížím MMC...
|