Ještě pár dodatků:
- Kompresor klimy spíná ve frekvenci dané teplotou na výparníku a tlakem v tlakové větvi systému, u dokonalejších systémů do toho vstupuje ještě i algoritmus "potřeby klimovat", tj. např. řidičem nastavená teplota na voliči automatické či poloautomatické klimy.
- Kompresor, resp. celý chlad. okruh automatické či poloautomatické klimy se v zásadě ničím neliší od kompresoru/chlad. okruhu manuální klimy. Pozor, neplést s "kompresorem s možností regulace výkonu"! To je totiž o něčem jiném.
- Čím je vyšší atmosférická vlhkost nasávaného vzduchu, tím je "chlad. výkon" klimy vyšší. Už proto by se neměl používat okruh vnitřní recirkulace, neboť chlazení už jednou vysušeného vzduchu je méně účinné, nemluvě o tom, že dýchat již vydýchaný vzduch není úplně zdravé.
- Výhoda udržování "stálé teploty" automatickou klimou je bohapustá pověra, neboť u 90% aut to stejně takto nefunguje (nedisponují dostatečně velkým počtem snímačů po celém interiéru), nehledě na to, že "vjem teploty" je silně subjektivní veličina podléhající mnoha často chvilkovým faktorům.
- Konstruktéři by měli dodržovat nepsaný úzus, že příkon klimy by neměl překračovat 10% hodnoty max. výkonu motoru. Z uvedeného vyplývá, že pověsit klimu na motor, který má sám o sobě problém auto vůbec rozhýbat, je buď nesmysl a/nebo podvod na zákazníkovi, kterému pak to auto vůbec nejede, event. klimuje pouze minimálně. Jistou možnost řešení představuje použití kompresoru s regulovaným výkonem, a tím pádem i příkonem, který dokáže lépe hospodařit s výkonem motoru, tedy i se spotřebou paliva.
- Kolem klimy obecně panuje velké množství mýtů a pověr, což způsobuje, že většina uživatelů ji vůbec neumí správně používat.
_________________ Když auto, tak japonské! Když japonské, tak Mitsubishi! A to navzdory všem potížím MMC...
|